مکملهای ورزشی یکی ازعوامل مهم ایست قلبی در جوانان

از آنجا که افزایش سن یکی از عوامل موثر در بروز این بیماری است.  پایین آمدن سن ابتلا به بیماری امری غیر عادی است . از این رو این پرسش مطرح می‌شود که چه عواملی  دربروز سکته‌های قلبی و مغزی  در سنین پایین  دخالت دارند؟ و تا چه میزان با رعایت نکات پیشگیرانه قادر به کاهش آمار سکته و مرگ ومیر ناشی از آن هستیم.

دکتر سینا مرادمند، فوق تخصص بیماریهای قلب و عروق درخصوص علائم بروز سکته عنوان کرد: سکته قلبی بر اثر بسته شدن رگهای خون رسان به عضله قلب «شریانهای کرونر» وبه دنبال آن اختلال در خون رسانی به عضله قلب ایجاد می‌شود. در این حالت عضله قلب از بین می‌رود و اگر حدود چهل درصد  عضلات قلب بر اثر بسته شدن شریانها  از بین برود فرد دچار شوک قلبی و در نهایت مرگ می‌شود.

مهمترین علامت  در سکته‌های قلبی احساس درد است. این درد معمولا  درپشت جناغ سینه احساس می‌شود و متعاقب فعالیت ، استرس  یا بعد از صرف غذا و کشیدن سیگار و قلیون بوجود می‌آید. اغلب در ساعات اولیه صبح ایجاد می‌شود و در ساعات بعد ازظهر کمتر اتفاق می‌افتد و ممکن است در زمان استراحت هم  ایجاد شود.

مرادمند افزود: نشانه های درد به این صورت است که معمولا درابتدا خفیف بوده و به تدریج شدت پیدا می‌کند.این درد به پشت جناغ سینه و به هردو بازو ،فک تحتانی و یا هردو دست خصوصا دست چپ سرایت می کند. نکته‌ لازم به ذکر این است که اغلب مردم هر نوع درد در ناحیه دست خصوصا دست چپ را به بیماریهای قلبی ربط می‌دهند؛ درحالیکه  درد قلبی اغلب همراه و همزمان با سایر نشانه‌های ذکر شده است و بیشتر از نیم تا یک ساعت طول می‌کشد و ممکن است علائم همراه هم داشته یا نداشته باشد این نشانه‌های همراه عبارتند از تعریق سرد،حالت تهوع،رنگ پریدگی ،بی حالی و غش.در افراد مسن و دیابتیک این علائم بیشتر ظهور می‌کنند و لزوما همراه با درد نیستند .بصورتیکه مثلا فرد دچار سنکوپ و یا تنگی نفس می‌شود.

این استاد دانشگاه ضمن بیان اینکه سکته‌های قلبی معمولا بر اثر تصلب شرایین حادث می‌شوند اظهار داشت: با توجه به این امر در ابتدا باید به بررسی عوامل ایجاد کننده تصلب شرایین پرداخت. یکی از عوامل اصلی آن افزایش سن است. یک سری عوامل هم باعث می‌شوند این مشکل در سنین پایین تر ایجاد شود. عوامل خطرساز که باعث می‌شوند این بیماری در سنین میانسالی و گاه جوانی بوجود بیاید دربسیاری از موارد شناخته شده و در پاره ای موارد ناشناخته هستند. چربی بالا که تنها با آزمایش خون مشخص می‌شود اگر به موقع شناسایی نشود رفته رفته سبب بسته شدن عروق و ایجاد سکته می‌شود. بیماری دیابت یکی دیگر از پارامترهای خطرساز است که متأسفانه در کشور رو به افزایش است. فشارخون بالا یکی دیگر از عوامل خطرساز در بیماریهای قلبی است و درصد بالایی از جمعیت بالای 15 سال مبتلا به فشارخون بالا هستند که اگر این بیماری به موقع درمان نشود  ایجاد تصلب شرایین می‌کند.

وی در ادامه گفت: امروزه مصرف دخانیات سیگار و قلیان در نسل جوان موجب افزایش آمار سکته‌های قلبی شده است. در کنار این عوامل فشارهای اقتصادی و اجتماعی حاضر در کشورکه اغلب ایجاد استرس می‌کنند نقش تعیین کننده دارند ؛ زیرا تحقیقات نشان داده است استرس زمینه ساز بروز انواع بیماریها و بویژه ناراحتیهای قلبی است.

اگرچه تمامی این داروها غیر مجاز نیستند لیکن ممکن است با سیستم بدنی فرد مطابقت نداشته باشند و ایجاد شوک کنند

عامل ارث هم نقش مهمی در ایجاد سکته‌های قلبی دارد. اغلب افرادی که در فامیل درجه یک خود بیمار قلبی دارند مستعد بروز بیماری هستند زیرا این افراد بطور ژنتیکی زمینه ابتلا به بیماری را دارند.بنابراین این عوامل جزو عوامل شناخته شده بیماری به حساب می‌آیند لیکن یک سری از عوامل هم ناشناخته هستند که امیدواریم با پیشرفت علوم پزشکی موفق به شناسایی آنها شویم.

مردامند در خصوص یکی از مهمترین علل بروز سکته‌های قلبی در سنین جوانی افزود: مصرف یک سری از داروهای مخدر ومحرک مانند شیشه ،کریستال ومخدرهایی از این دست که به داروهای آمفتامین معروفند در میان جوانان ریسک ابتلا به سکته و ایست قلبی را افزایش می‌دهد. این مواد محرک هستند و باعث بروز مشکلاتی در عروق مغز،قلب و چشم می‌شوند وبا انقباضی که در عروق ایجاد می‌کنند خون رسانی را در بدن مختل می‌کنند و در این حالت رگ دچار انقباض ناگهانی می‌شود و ایجاد آریتمی قلبی و ایست ناگهانی قلب می‌کند.

برخی از  داروها و مکملهایی که در باشگاههای ورزشی به منظور عضله سازی مصرف می‌شوند هم می‌توانند ایجاد خطر کرده و مشکلاتی این چنینی بوجود آورند. اگرچه تمامی این داروها غیر مجاز نیستند لیکن ممکن است با سیستم بدنی فرد مطابقت نداشته باشند و ایجاد شوک کنند.

وی در انتها توصیه کرد: بهترین اقدام در مواجهه با فردی که علائم سکته قلبی پیدا می‌کند  رساندن او به اولین و در دسترس ترین مرکز اورژانس است. در اغلب بیمارستانها امکانات و تجهیزات  مناسب وجود دارد .تا زمانیکه فرد به اورژانس منتقل نشده بهترین کار بی حرکت نگه داشتن او،استراحت بصورت نیمه نشسته بر روی تخت یا صندلی،نفس کشیدن عمیق و تلاش برای سرفه کردن و در نهایت استفاده از قرصهای زیرزبانی نیتروگلسیرین در صورت دسترسی به قرص است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا