افزایش اعتبارات تخصیصی برای احیای دریاچه ارومیه از 3 به 60 درصد

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مسعود باقر زاده کریمی افزود: با توجه به گزارش های ارایه شده از اقدامات اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست مرتبط با تکالیف و وظایف این سازمان در خصوص احیای دریاچه ارومیه و شرح کاستی ها و موانع و با نظر مثبت رییس ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه اعتبارات تخصیصی به سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای دریاچه ارومیه افزایش یافت.

وی گفت: هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه به دلیل نقش سازمان حفاظت محیط زیست در احیای دریاچه ارومیه بسیار مهم است از این رو جلسه ای با حضور روسای این دو نهاد برگزار شد تا در مورد روند اجرای مصوبات نجات دریاچه ارومیه و اعتبارات گفت و گو شود. 

باقر زاده افزود: پیش از این جلسه عدد اعتباری که از مجموع اعتبارات تخصیصی برای احیای دریاچه ارومیه به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص داده شده بود در حدود سه درصد کل اعتبارات بود که پس از بحث و بررسی موضوعات طرح شده از سوی سازمان و با نظر مثبت رییس ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه این اعتبارات به 60 درصد افزایش یافت. 

وی ادامه داد: این افزایش به جهت حجم زیاد فعالیت های محول شده به سازمان محیط زیست و همچنین میزان اهمیت این اقدامات در احیای دریاچه ارومیه صورت گرفت.

باقرزاده اظهارداشت: اینکه این بودجه به سرعت محقق شده است، نشان از عزم دولت و همکاری خوب سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای دریاچه ارومیه است. 

وی گفت: برخی از محورهای اصلی فعالیت های سازمان حفاظت محیط زیست عبارت است از احیای اکولوژیک بخش های خشک شده دریاچه ارومیه به ویژه در بخش جنوبی و همچنین تالاب های آب شیرین اطراف دریاچه که با توجه به کمبود آب در آن منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: آب موجود در تالاب های اقماری، پشتیبان قسمت های خشک شده دریاچه شده اند و حتی پرندگان مهاجر هم به آن قسمت مراجعه می کنند، از این رو ساماندهی این بخش مهم از دیگر وظایف سازمان محیط زیست در احیای دریاچه ارومیه است.

باقرزاده افزود: بخش عمده اعتبارات تخصیصی نیز به منظور تثبیت گرد و غبار با استفاده از روش های مختلف در داخل دریاچه است.

وی با اشاره به گونه منحصر به فرد آرتمیا و تهدید بزرگی که در حال حاضر به دلیل شرایط دریاچه متوجه ذخیره ژنتیکی آرتمیا است، اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات و وظایف سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد فضای طبیعی برای این گونه ارزشمند و حفظ و پرورش آن در سواحل دریاچه است. 

باقرزاده اضافه کرد: جمع آوری آب باران در جزایر ارومیه با توجه به میزان بارش سالانه آن منطقه که حدود 300 میلیمتر است و می تواند منبع خوبی برای تامین آب مورد نیاز حیات وحش منطقه باشد از دیگر وظایف سازمان محیط زیست است. 

باقرزاده ادامه داد: با تامین آب و علوفه مورد نیاز حیات وحش منطقه، می توانیم در حفظ حیات وحش منطقه موفق شویم. 

وی تاکید کرد: البته پیش از تخصیص این اعتبارات، سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات اجرایی بسیاری از جمله در خصوص سیستم های سطوح آبگیر باران، انتقال آب به جزایر به طور مثال از طریق خط لوله رشکان به جزیره اشک برای تامین آب حیات وحش، تغییر الگوی کشت و آبیاری و کاهش میزان آب مصرفی کشاورزی در منطقه و به طور کلی توسعه کشاورزی پایدار را آغاز کرده بود.

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و در منطقه آذربایجان واقع شده است. این دریاچه طبق آخرین تقسیمات کشوری، بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تقسیم شده است. دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

این دریاچه اکنون در حالی که بیش از 90 درصد آب خود را از دست داده است در شرایط بحرانی به سر می برد.

دولت برای نجات این حوضه آبی کمیته ملی احیای دریاچه ارومیه را تشکیل داده است که 24 پیشنهاد به تصویب رسید که مرحله به مرحله اجرا می شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا