استفاده از باکتری برای تبدیل نور خورشید به سوخت مایع

سیناپرس: در حال حاضر می توان از انرژی خورشیدی و با استفاده از سلول های فتوولتائیک جهت تولید و ذخیره سازی هیدروژن در سلول های سوختی استفاده کرد. با این حال این فرآیند مشکلات خاص خود را دارد که موجب شده فناوری سلول های سوختی در توسعه خودروهای هیدروژنی تأثیر چشمگیری نداشته باشد.

اکنون محققان ایده جالب توجهی جهت تبدیل انرژی خورشیدی به سوخت مایع ارایه کرده اند که می تواند دستیابی به آن را به عنوان منبعی پایدار جهت تولید الکتریسیته تسریع بخشد. این بار هم طبیعت به کمک محققان آمده است.

از بیش از یک میلیارد سال پیش گیاهان از نور خورشید استفاده می کرده اند. آنها از انرژی خورشیدی، هوا و آب محیط اطرافشان برای فرآیندی موسوم به فتوسنتز استفاده می کنند.

تا پیش از این محققان با دستیابی به درک روشنی از این فرآیند طبیعی آموخته بودند که چگونه از سلول های فتوولتائیک جهت تولید هیدروژن استفاده کنند.

اکنون دانشمندانی از دانشگاه هاروارد و انستیتو زیست شناسی Wyss سیستمی ابداع کرده اند که از باکتری جهت تبدیل انرژی خورشیدی به سوخت مایع استفاده می کند.

مغز این پروژه "برگ مصنوعی" است که از کاتالیزور برای تبدیل نور خورشید به هیدروژن و اکسیژن استفاده می کند. همچنین در این فرآیند از باکتری مهندسی شده جهت تبدیل دی اکسید کربن و هیدروژن به سوخت مایع ایزوپروپانول استفاده می شود.

محققانی که این پروژه را به پیش می برند به این نکته اشاره می کنند که می توان انرژی خورشیدی را جذب و در قالب سوخت مایع ذخیره کرد.