در توسعه صنایع فضایی، نگاه به آینده داریم

دکتر بهرامی رئیس سازمان فضایی در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا به تاریخچه صنعت فضایی در جهان اشاره کرد و گفت: خواجه نصیرالدین طوسی در کتب تاریخی پیشتاز کوپرنیک است و به این موضوع پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه جنگ جهانی دوم سرمنشا تحولات بزرگ در عرصه فضا است گفت: استقرار اولین ماهواره در سال 1957 در مدار زمین (اسپوتنیک)، توسط شوروی انجام شده در سال 1961 اولین انسان در مدار زمین قرار گرفت.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه سخنان خود بر توجه به توسعه کاربردهای صنعت فضایی و آینده نگری تاکید کرد و ادامه داد: ماموریتهای سنجش از راه دور، ماموریتهای ناوبری و مکانیابی جهانی بسیار حائز اهمیت است.

بهرامی با بیان اینکه فناوری فضایی انقلابی در توسعه ارتباطات در پوشش جهانی فراهم آورده است افزود: امیدواریم با توسعه اکتشافات فضایی بتوانیم سخت افزار طراحی کنیم و کاربردها را توسعه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه لازم است راه آینده را در توسعه فضایی بیابیم، گفت: ما می خواهیم سهمی در اکتشافات فضایی داشته باشیم.

بهرامی با بیان اینکه توانایی ساخت ماهواره را داریم افزود: نباید وقت را تلف کنیم و نگاه به آینده را در توسعه صنایع فضایی از دست دهیم.

وی به تاسیس شورای عالی فضایی در سال 82 اشاره کرد و گفت: دکتر واعظی و دکتر ستاری پس از پیوستن دوباره سازمان به وزارت ارتباطات بسیار ما را حمایت کرده اند.

بهرامی به اهم فعالیتهای جاری سازمان فضایی اشاره کرد و گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه، صنعت فضایی کشور، حضور فعال یافته است

وی با اشاره به تدارک مقدمات شورای عالی فضایی گفت: هماهنگی پرتاب ماهواره های ساخته شده در کشور، اجرای پروژه های توسعه فناوری و توسعه همکاری های بین المللی در دستور کار قرار دارد.

وی خدمات حوزه فضایی را مهم برشمرد و ادامه داد: مدیریت بلایا، تشخیص و پایش ریزگردها، تغییرات پوشش اراضی و … از جمله خدماتی است که باید به آن توجه شود.

معاون وزیر ارتباطات به توسعه نگاه سیستمی و یکپارچه به صنعت فضایی تاکید کرد و گفت: موضوع سرمایه نیروی انسانی از جمله موضوعاتی است که باید در جهت استانداردسازی فضای کاری، به آن توجه کرد و لازم است استقرار ساختار، مبتنی بر نظام مهندسی باشد.

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه امروزه دیگر کسی به دنبال ماهواره و پرتاب نیست و این موضوع در داخل کشور دارای هیجان است، گفت: با این وجود به دست آوردن فناوری فضایی مهم است.

بهرامی درباره عملکرد درباره کاربردهای مکان‌یابی و GPS، ماهواره‌ها گفت: مکان‌یابی ماهواره‌ای نیازمند حجم زیادی از اطلاعات است و کار نسبتاً پیچیده‌ای است.

رئیس سازمان فضایی، مدیریت منابع طبیعی و مدیریت تغییرات آب و هوایی را از دیگر کاربردهای مطرح فناوری ماهواره‌ها عنوان کرد.

بهرامی با اشاره به برنامه‌های آینده هوا و فضا در جهان گفت: استقرار در ایستگاه‌های فضایی، سفر به کره مریخ و ماه و ایجاد شبکه حمل و نقل بین سیاره‌ای از برنامه‌های آینده دنیا است.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان فضایی همچنین از یکی از برنامه‌های این سازمان برای تشخیص بلایای طبیعی خبرداد و گفت: هماهنگی‌هایی با دفتر منطقه‌ای اسپایدر انجام داده‌ایم که تشخیص ریزگردها می‌تواند یکی از موارد تشخیص بلایای طبیعی باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا