شیوه ارسال پیام به موجودات احتمالی فرازمینی باید متحول شود

در کنفرانسی که اخیرا در شهر لیدز برگزار شد گروهی از ستاره‌شناسان و فلاسفه انگلیسی عضو شبکه تحقیقات بریتانیا برای جست‌وجوی هوش فرازمینی (SETI) به توافق رسیدند که تحت برنامه‌ای موسوم به Breakthrough Initiative به معنی دستیابی به موفقیت مسابقه‌ای برای طراحی و ارسال یک پیام از طرف زمینی‌ها برای هر موجودی که ممکن است در فضا به آن گوش دهد، برگزار کنند.

با این حال بحث در مورد محتوای این پیام در جشنواره علوم بریتانیا در برادفورد، نیاز به تجدید نظر در مورد پیام های قبلی ارسال شده در مورد حیات روی زمین را مشخص کرد.جیل استوارت، متخصص سیاست فضایی در مدرسه اقتصاد لندن در این مورد به لوحی که روی فضاپیمای پایونیر 10 که سال 1972 به فضا پرتاب شد، اشاره می کند. این لوح نشان دهنده خاستگاه این وسیله و حمل پیامی در مورد ساکنان زمین است. او می گوید، از دیدگاه جدید و امروزی ارسال پیام های تصویری با مشکلاتی همراه است. در این لوح تصویر مردی مشاهده می شود که دستش را با حالتی کاملا مردانه بلند کرده و خانمی هم پشت سر او ایستاده است که به ظاهر مطیع و خونسرد است. استوارت معتقد است که واقعا لازم است در مورد پیام های ارسال شده به خارج از زمین تجدید نظر کنیم. زیرا نگرش ها در طول40 سالی که گذشته تغییر کرده است. همچنین در این پلاک یک انسان سفید پوست به تصویر کشیده شده و او با ارسال هر تصویر یا پیامی که بیانگر دیدگاه غالب غربی باشد، مخالف است.

برنامه Breakthrough Initiative، پروژه ای 100 میلیون دلاری است که توسط یوری میلنر، کارآفرین روسی راه اندازی شده تا با استفاده از بهترین تلسکوپ های رادیویی مکالمات موجودات بیگانه شنود شود. ضمنا او برای بهترین ایده پیام ارسالی برای شنیدن موجودات فرازمینی، جایزه یک میلیون دلاری تعیین کرده است. آندرس سندبرگ از موسسه آینده بشریت در دانشگاه اکسفورد و از اعضای گروه SETI می گوید: با وجود نیمی از دانشمندان مخالف ارسال پیام به فضا، ورود به این مسابقه بسیار سخت بود. دانشمندان مخالف نگران هستند که این کار باعث جلب توجه بیگانگان غیرقابل پیش بینی به زمین شده و حتی تهدیدی علیه زمین به وجود آید. ما واقعا در ذهن خود به حمله بیگانگان به زمین فکر نمی کنیم. اما معتقدیم سکوت موجود در آسمان ها ممکن است به دلیل پنهان ماندن تمدن بیگانگان از دید ما باشد. پیام طراحی شده روی یک فرکانس قدرتمند که در حال حاضر از آن استفاده نمی شود، مخابره خواهد شد. پیام می تواند در قالب یک متن، صدا، فرمول ریاضی یا عکس فرستاده شود. اما آنچه ما نمی دانیم این است که آیا بیگانگان احتمالی فرازمینی چشم دارند یا خیر. بنابراین تصاویر کاربرد نخواهد داشت. اگر گروه SETI برنده رقابت شود پول جایزه را در تحقیقات فرازمینی در انگلیس سرمایه گذاری خواهد کرد. سندبرگ می گوید: نزدیک ترین ستاره که بالقوه احتمال وجود حیات در آنجا هست 10 سال نوری از ما فاصله دارد. پس در بهترین حالت احتمال دریافت پاسخ این پیام از سوی سیاره ای شبیه زمین 20 سال و شاید هم 200 سال طول بکشد.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا