اقبال بلند محصولات ایرانی در کشورهای آسیانه میانه

دکترعلی اصغر پیله ور در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس تولید سوپر جاذب ها، سنگ مصنوعی و بلوک های دو سمت نما، گرمکن و مشعل ایستگاه های CGS گاز، استخراج لواشک و ترشک از آب پنیر و همچنین ساخت گلیم و سفره کردی را از مهمترین محصول های شرکت های دانش بنیان و غیردانش بنیان مستقر در این پارک عنوان کرد که تاکنون جنبه صادراتی داشته اند.

وی درباره سوپر جاذب ها گفت: سوپر جاذب ها یک نسل جدیدی از پلیمرها است که توسط محققان یکی از پارک های مستقر در پارک علم و فناوری ما تولید شده است. این محصول ثبت پتنت کشور آمریکا است و ما تاکنون موفق به صادرات این سوپر جاذب ها به کشورهای عراق، افغانستان و ترکمنستان شده ایم.

وی درباره نحوه کارکرد این سوپر جاذب ها افزود: این محصول پس از مخلوط شدن با آب کنار بوته یا درخت ریخته می شود. سپس این سوپر جاذب ها با خاک مخلوط شده و پس از آبیاری ، آب را می تواند در مدت طولانی در اختیار گیاه یا درخت قرار دهد؛ این محصول دوره نیاز بوته گیاه و درخت به آب را از 15 به 50 روز می رساند.

وی تصریح کرد: این محصول در سال های اخیر به دلیل کم آبی های فراوان در کشور به ویژه در ایران مرکزی مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است. کشاورزان با استفاده از این محصول دیگر نیازی به خرید آب برای کشاورزی غرقابی یا موارد دیگر ندارند.

پیله ور عنوان کرد: یکی دیگر از محصول های شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری ما توید سنگ مصنوعی و بلوک‌های دو سمت نما است. مقاومت بالا، سبکی، ارزانی و منحصر به فردی از جمله ویژگی های بارز این محصول است؛ این محصول‌هاهم اکنون به کشورهای عراق و ترکمنستان صادرات شده اند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی گفت: استخراج لواشک و ترشک از آب پنیر یکی دیگر از محصول های شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری ما در حوزه صنایع غذایی است؛ این محصول نیز هم اکنون به کشورهای عراق و ترکمنستان صادر شده است.

وی یاد آور شد: تولید کود ارگانیک و صادرات به ترکمنستان و عراق، تولید گلیم و سفره کردی و صادرات به اسپانیا و استرالیا و همچنین تولید گرمکن و مشعل ایستگاه های CGS گاز به ترکمنستان از دیگر فعالیت های شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری خراسان شمالی است.

وی رقم صادراتی محصول های شرکت های دانش بنیان و غیر دانش بنیان پارک علم و فناوری را در سال 1393 و نیمه نخست امسال بیش از 252 هزار دلار عنوان کرد و گفت: همچنین ارزش صادراتی محصول‌های ما در داخل کشور تاکنون نزدیک به 3 میلیارد تومان بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا