علم و صنعت در جایگاه نخست دانشگاه های ایران قرار گرفت

 در رتبه بندی جدید موسسه تایمز که اسامی 800 دانشگاه برتر جهان به چشم می خورد، دانشگاه های علم و صنعت ایران و صنعتی شریف در ردیف 500-401 دانشگاه های برتر جهان قرار گرفته اند. همچنین بر اساس این رتبه بندی به ترتیب دانشگاه های صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر و علوم پزشکی تهران در ردیف600-501 و دانشگاه های صنعتی خواجه نصیرطوسی، تهران و شهید بهشتی در ردیف800-601 دانشگاه های برتر جهان قرار دارند. 

رتبه بندی دانشگاه های جهان در سیستم تایمز بر اساس ماموریت های دانشگاه ها از قبیل آموزش، پژوهش، انتقال دانش و وجهه بین المللی انجام می شود که شاخص های آن امتیازهای آموزش، وجهه بین المللی، پژوهش، استنادات و درآمدهای صنعتی است و دانشگاه ها برای حضور در ارزیابی و رتبه بندی تایمز و تامسون رویترز لازم است آمار مربوط به شاخص های موردنظر را ارایه دهند. 
در فهرست 800 دانشگاه برتر جهان، موسسه فناوری کالیفرنیا همچون سالیان گذشته رتبه نخست را در این رتبه بندی کسب کرده است، دانشگاه آکسفورد رتبه دوم و دانشگاه استنفورد رتبه سوم جدول را به خود اختصاص داده است. 
دانشگاه های کمبریج، ماساچوست، هاروارد، پرینستون، امپریال کالج لندن، انستیتو فناوری زوریخ و شیکاگو به ترتیب رتبه های چهار تا 10 جدول را از آن خود کرده اند.
کشور آمریکا که بیشترین دانشگاه های این فهرست را به خود اختصاص داده است، در سال های 2016-2015 دارای 147 دانشگاه در جمع 800 دانشگاه برتر جهان است.
این کشور بین سال های 2016-2015 دارای ریزش دانشگاه به ویژه در جمع برترین ها بوده است به نحوی که تعداد 74 دانشگاه برتر این کشور در جمع 200 دانشگاه برتر جهان در سال گذشته، به تعداد 63 دانشگاه در سال جاری کاهش داشته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا