روایتی از ماجراجویی‌هایی از نوع مریخی

این کتاب نوشته اندی وییر است که اخیرا توسط حسین شهرابی ترجمه‌شده است. کتابسرای تندیس نیز مسئولیت نشر این کتاب را بر عهده داشته است

.داستان این کتاب از این قرار است که سومین گروه فضانوردان ناسا برای انجام مأموریتی شصت‌روزه بر سطح سیاره‌ مریخ فرود آمده‌اند؛ اما در روز ششم، توفان شنی شدیدی رخ می‌دهد که باعث می‌شود خدمه درنهایت عجله مریخ را ترک کنند. در این‌ میان، یکی از فضانوردان گروه به نام مارک واتنی آسیب می‌بیند و فضانوردان دیگر تصور می‌کنند که او مرده و جسدش در توفان گم‌شده است.

طبق قوانین پرواز، فضانوردان اجازه ندارند به دنبال جسد او بروند و او را سوار سفینه کنند. درنتیجه دیگر فضانوردان، مارک واتنی را رها می‌کنند و از مریخ می‌روند؛ اما مارک زنده است و به‌این‌ترتیب بر روی مریخ تنها می‌ماند. تا آمدن گروه بعدی فضانوردان چهار سال زمان مانده، اما مارک کمتر از یک سال جیره‌ غذایی دارد و هیچ ارتباط مخابراتی هم با زمین ندارد.

مارک واتنی که گیاه‌شناس و مهندس مکانیک این مأموریت فضایی است باید با استفاده از هوش و توانایی‌های فنی خود در این سیاره زنده بماند. او مثل رابینسون کروزوئه است؛ اما برخلاف آن داستان مشهور باید به الطاف علم تکیه کند و برخلاف کروزوئه که باید با طبیعت آشتی می‌کرد او باید بر طبیعت خشن پیروز شود.

ریدلی اسکات ،کارگردان برجسته سینمای هالیوود پس از مطالعه این کتاب تصمیم گرفت بر مبنای این داستان فیلمی بسازد و بر این اساس گروهی از ستارگان سینما را برای ساخت این فیلم به همکاری دعوت کند.

‌حسین شهرابی، مترجم کتاب «مریخی» در گفت‌وگو با سیناپرس در پاسخ به این سوال که کتاب و فیلم مریخی تا چه اندازه می‌تواند موردتوجه جامعه علمی قرار گیرد این‌طور توضیح می‌دهد:

فیلم و البته کتاب مریخی تاکنون موردتوجه شمار زیادی از اهالی علم قرارگرفته است و قدر و منزلت کم‌نظیری به خود دیده است. دانشمندان و دوستداران علمِ بسیاری از جزییات کتاب و فیلم ساخته‌شده بر اساس این کتاب را نقد کرده‌اند. کتاب مریخی بی‌شک یکی از دقیق‌ترین و فنی‌ترین کتاب‌های علمی تخیلی معاصر است. گفته‌ می‌شود فیلم مریخی هم قرار است تا حد امکان همین‌طور باشد. فیلم مریخی مشاوران علمی زیادی هم داشته و نخستین نوبت اکران آن نیز در ناسا بوده است. از طرف دیگر، در بین اهل هنر هم این فیلم به‌یقین خوب دیده خواهد شد؛ چراکه ریدلی اسکات، کارگردان مریخی، ازجمله‌ تأثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینما و نه فقط ژانر علمی‌- تخیلی است.

مترجم مریخی معتقد است همه دوستداران و علاقه‌مندان فیلم‌های علمی- تخیلی باید این کتاب را بخوانند؛ به‌ویژه آن‌هایی که عاشق فضاهای کلاسیک علمی- ‌تخیلی و روایت‌های نویسندگانی مثل آسیموف و کلارک هستند؛ اما در تاریخ علمی- ‌تخیلی هم احتمالاً مریخی اثر ماندگاری خواهد شد. اندی وییر، نویسنده‌ کتاب، با همین یک اثر خود اسم‌ و رسمی به هم زده و جایگاه «علمی- ‌تخیلی سخت»، یعنی علمی‌-تخیلی سرشار از جزییات فنی را ارتقا داده است.

وی تأکید می‌کند: علاوه بر ادبیاتی‌ها، اهل علم به‌ویژه علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی و فیزیک و شیمی هم بهتر است این کتاب را از دست ندهند. این کتاب یک‌جور بازی فکری و استراحت علمی دقیق و لذت‌بخش برای علم‌دوستان است. نکات علمی کتاب چنان فراوان است که خواننده از میزان تحقیقات نویسنده حیرت می‌کند. هرچند لحن شوخ‌وشنگ راوی کتاب باعث شده جزییات فنی و علمی به‌هیچ‌وجه خسته‌کننده و کسالت‌آور نشوند.

فرانک فراهانی جم / روزنامه نگار علم

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا