گزارش ویدیویی از ساختار انتشار سم توسط عروس دریایی

عروس های دریایی موجوداتی بسیار عجیب هستند. این موجودات بر خلاف بسیاری از موجودات زنده کره زمین، فاقد مغز، قلب و یا حتی خون هستند. با این حال جالب است بدانید که این موجودات توانسته اند 600 میلیون سال بر روی سیاره زمین و در اقیانوس ها زندگی کنند و از 5 خطر انقراض جان سالم به در ببرند. به این ترتیب می توان دریافت که این موجودات حباب مانند که در ظاهر بسیار زیبا و جذاب به نظر می رسند، عملا یکی از جان سخت ترین موجودات کره خاکی محسوب می شوند.

این موجودات در عین زیبایی و ساختار ساده ای که دارند، از روش بسیار جالبی برای ادامه حیات و حفاظت از خود استفاده می کنند. عروس های دریایی، سم بسیار خطرناکی را در درون خود حمل می کنند که به عنوان وسیله دفاعی اصلی آنها محسوب می شود. برخی از دانشمندان بر این باور هستند که شاید دلیل بقای این موجودات نیز همین ساختار دفاعی منحصر به فرد باشد.

سم این عروس های دریایی می تواند طعمه خود را در زمانی بسیار کوتاه فلج کند. آنها برای گزیدن طعمه های خود از سلول های خاصی تحت عنوان نماتوسیست (nematocyst) استفاده می کنند. از آن جا که عروس های دریایی فاقد مغز هستند برای کنترل این سلول های گزشی از روش جایگزین استفاده می کنند.

این موجودات عجیب به جای مغز که ساختار کنترلی اصلی در بیش تر موجودات زنده است، از وجود سیستم هشدار دهنده ای بهره می برند که cnidocil نام دارد. عروس های دریایی با کمک این سیستم از وجود موجودات و خطرات در اطراف خود مطلع می شوند. شایان ذکر است که سلول های نماتوسیست مانند ترکیبی از قلاب های ماهیگیری و سوزن تزریق های زیر جلدی عمل می کند.

حملات این موجودات با فشاری به میزان 10 هزار برابر بیش تر از جاذبه زمین به طعمه اعمال می شود. هم زمان با این که نیش این موجودات وارد بدن طعمه می شود، رشته های خارج شده از بدن این موجود، سلول های طعمه را با سمی بسیار قوی مورد حمله قرار می دهند که عملا کم تر موجودی در جهان قابلیت مقابله با این سم را خواهد داشت.