آزمایش علمی سوختن شمع در زیر آب + فیلم

در بسیاری از موارد پیش فرض های علمی برای ما به قدری بدیهی محسوب می شوند که نمی توانیم به گزینه دیگری به جز آنها فکر کنیم. برای نمونه هنگامی که صحبت از آب و سوختن شمع به میان می آید کم تر کسی می تواند تصور کند که یک شمع قرار گرفت در زیر آب قابلیت احتراق را داشته باشد.

در این آزمایش علمی شاهد این هستیم که عکس این موضوع به شما ثابت می شود. برای این کار نیاز به یک ظرف آب و یک عدد شمع خواهید داشت. ابتدا شمع را به کمک ذوب کردن بخشی از آن در کف ظرف مستحکم می کنیم تا به حالت عمودی باقی بماند. پس از آن تا لبه شمع، ظرف را از آب پر می کنیم. به این ترتیب هنگامی که شما شمعی را در کاسه ای پر از آب قرار دهید، شمع به آرامی می سوزد و شعله آن در زیر آب نیز برای مدتی روشن می ماند.

علت علمی این پدیده این است که لایه خارجی شمع با وجود آب به همان سرعتی که توسط شعله شمع گرم شده است، سرد می شود. به این ترتیب یک لایه مستحکم در اطراف شمع شکل می گیرد که مانع از نفوذ آب به داخل بخشی که فتیله در آن قرار گرفته است می شود. برای درک بهتر این موضوع می توانید آزمایش دیگری را نیز به انجام برسانید.  در این آزمایش در صورتی که یک قوطی مقوایی را از آب پر کرده و شعله ای را به زیر آن بگیرید شاهد این خواهید بود که تا زمانی که آب درون مقوا باقی مانده است، مقوا آتش نمی گیرد.

این فرایند در آزمایش های مربوط به ساخت لباس های مقاوم در برابر حرارت می تواند بسیار مفید باشد ولی به علت عدم امکان استفاده از آب در الیاف لباس نمی توان به صورت کاملا مشابه از این روند استفاده کرد. شایان ذکر است که برخی از موجودات زنده ای که در محیط های بسیار گرم زندگی می کنند نیز با روشی تقریبا مشابه با این روش سعی در تفکیک حرارت میان بدن خود و محیط دارند.

لازم به ذکر است که این ویدیو توسط یک کانال ویدیویی مستقل به نام DaveHax ساخته شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا