موفقیت محققان ایرانی درساخت غشای سرامیکی با قابلیت تصفیه بالای پساب ها

دکترسارا خمسه از محققان این طرح گفت: آلودگی های زیست محیطی و صنعتی، توجه بسیاری را به استفاده از فناوری های ارزان، پاک و دوستدار محیط زیست کشانده است، استفاده از غشاها در فرایند تصفیه آب و پساب یکی از این موارد است، غشاهای سرامیکی گونه ای ازغشاها هستند که از چند لایه مختلف ازجنس مواد سرامیکی تشکیل شده اند.
وی بیان کرد: دراین طرح تلاش شده تا گونه ای از غشاهای کامپوزیتی پایه سرامیکی به منظور فیلتراسیون پساب ها تهیه شده و عملکرد آن مورد ارزیابی قرار گیرد.
خمسه اظهارکرد:غشاهای سرامیکی قابلیت بالایی در فیلتراسیون پساب ها دارند، این غشاها دارای پایداری حرارتی بالا بوده و از مقاومت شیمیایی و مکانیکی مناسب و عمر طولانی برخوردارند، توانایی شستشوی معکوس مؤثر، قابلیت استفاده مجدد و خاصیت کاتالیستی از دیگر ویژگی های این جنس غشاها است.
وی گفت: طبق نتایج بررسی های صورت گرفته غشاهای سنتزشده دراین تحقیق، قابلیت استفاده درتصفیه آب ها و پساب ها و دستیابی به آب آشامیدنی سالم را دارند، از طرف دیگر می توان از آن ها جهت جداسازی مولکولی گازها و اجزای یونی محلول در پساب های صنعتی استفاده کرد.
وی افزود: در صورت تکمیل مطالعات ودستیابی به تولید انبوه، استفاده از این غشاها سبب کاهش هزینه، افزایش سرعت فیلتراسیون و کاهش آلودگی های زیست محیطی می شود.
به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو،خمسه درخصوص جنس نمونه های غشای ساخته شده یادآورشد: غشاهای کامپوزیتی پایه سرامیکی تهیه شده شامل سه لایه مختلف هستند. نتایج این تحقیقات در مجله Surface and Coatings Technology به چاپ رسیده است.