موفقیت محققان ایرانی درساخت غشای سرامیکی با قابلیت تصفیه بالای پساب ها

 دکترسارا خمسه از محققان این طرح گفت: آلودگی های زیست محیطی و صنعتی، توجه بسیاری را به استفاده از فناوری های ارزان، پاک و دوستدار محیط زیست کشانده است، استفاده از غشاها در فرایند تصفیه آب و پساب یکی از این موارد است، غشاهای سرامیکی گونه ای ازغشاها هستند که از چند لایه مختلف ازجنس مواد سرامیکی تشکیل شده اند.
وی بیان کرد: دراین طرح تلاش شده تا گونه ای از غشاهای کامپوزیتی پایه سرامیکی به منظور فیلتراسیون پساب ها تهیه شده و عملکرد آن مورد ارزیابی قرار گیرد.
خمسه اظهارکرد:غشاهای سرامیکی قابلیت بالایی در فیلتراسیون پساب ها دارند، این غشاها دارای پایداری حرارتی بالا بوده و از مقاومت شیمیایی و مکانیکی مناسب و عمر طولانی برخوردارند، توانایی شستشوی معکوس مؤثر، قابلیت استفاده مجدد و خاصیت کاتالیستی از دیگر ویژگی های این جنس غشاها است.
وی گفت: طبق نتایج بررسی های صورت گرفته غشاهای سنتزشده دراین تحقیق، قابلیت استفاده درتصفیه آب ها و پساب ها و دستیابی به آب آشامیدنی سالم را دارند، از طرف دیگر می توان از آن ها جهت جداسازی مولکولی گازها و اجزای یونی محلول در پساب های صنعتی استفاده کرد.
وی افزود: در صورت تکمیل مطالعات ودستیابی به تولید انبوه، استفاده از این غشاها سبب کاهش هزینه، افزایش سرعت فیلتراسیون و کاهش آلودگی های زیست محیطی می شود.
به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو،خمسه درخصوص جنس نمونه های غشای ساخته شده یادآورشد: غشاهای کامپوزیتی پایه سرامیکی تهیه شده شامل سه لایه مختلف هستند. نتایج این تحقیقات در مجله Surface and Coatings Technology به چاپ رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا