تعداد تالاب های دارای برنامه مدیریت تا یک ماه آینده به هشت می رسد

 محسن سلیمانی  در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه برنامه مدیریت جامع تالاب هامون در شورای برنامه ریزی استان سیستان و بلوچستان تصویب می شود، افزود: بررسی ها و نوشتار این برنامه انجام شده و اکنون در مرحله ویرایش نهایی است. وی اظهار کرد: همچنین برنامه مدیریت تالاب چغاخور استان چهارمحال و بختیاری و حله در استان بوشهر مراحل نهایی را طی می کنند که امیدواریم تا یک ماه آینده نهایی شوند.

سلیمانی ادامه داد: اکنون در حال تدوین برنامه جامع مدیریت تالاب های شور و شیرین و حرای میناب در شهرستان میناب استان هرمزگان هستیم و تلاش می کنیم تا سه ماه آینده این برنامه نهایی و به تصویب شورای برنامه ریزی استان برسد و لازم است از طرف مسوولان استانی توجه جدی تری به این مساله شود.
وی تاکید کرد: داشتن برنامه جامع مدیریت تالاب ها در حفاظت از این حوضه های آبی ارزشمند، بسیار تاثیرگذار است زیرا نقش اصلی در اجرای این برنامه ها برعهده اهالی و ذینفعان است.
سلیمانی گفت: زمانی که اهالی منطقه یک تالاب با اهمیت وجود و تاثیر آن بر زندگی خود آشنا شوند، در حفاظت از آن همکاری خوبی خواهند داشت بر این اساس پایه تنظیم برنامه حفاظت از تالاب ها مشارکت های مردمی است که تاکنون نیز نتایج بسیار خوبی داشته است.
حدود 250 تالاب در کشور وجود دارد که از این تعداد 84 تالاب دارای اهمیت است و از این بین 24 تالاب بین المللی هستند و در ردیف کنوانسیون رامسر قرار دارند.
ورود فاضلاب های خانگی، صنعتی، سموم شیمیایی و برداشت بی رویه از منابع بالادستی تالاب ها تهدیداتی است که این حوضه های آبی را تهدید می کند.
اکنون تالاب های شورگل، یادگارلو، انزلی، شادگان، خورموسی، نیریز، پریشان، ارومیه، کمیجان و هامون برخی تالاب هایی هستند که در معرض خطر تغییرات اکولوژیکی قرار دارند و به همین دلیل در فهرست مونترال قرار گرفته اند.
تالاب هایی که در شرایط بد زیست محیطی قرار دارند، در فهرست مونترال که کنوانسیونی در مورد حفاظت از تالاب ها است، قرار می گیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا