همکاری های جدید فضائی روسیه و اتحادیه اروپا

سینا پرس : بر اساس اطلاعات اعلام شده توسط آژانس فضائی روسیه ، همکاری های جدیدی در حوزه علوم فضائی بین اتحادیه اروپا و روسیه در حال انجام است . بر این اساس ،  کمپانی فضائی Arianespace در اتحادیه اروپا به تازگی سفارش ساخت شش راکت ماهواره بر Soyuz-ST را در روسیه ثبت کرده و قصد دارد آن ها را از پایگاه فضائی Kourou که به فرانسه تعلق داشته و در گینه فرانسه قرار دارد ، به ماموریت های فضائی اعزام کند . در همین راستا آلکساندر کریلین Alexander Kirilin از مرکز فضائی و راکت سازی شهر ولگا در سامارا Samara ، ضمن تائید خبر فوق ، اعلام کرد که این قرارداد طی چهار سال آینده عملی خواهد شد .

وی همچنین خاطر نشان کرد : " این قرارداد جدید در ادامه همکاری های پیشین صورت می گیرد و باید به این موضوع اشاره کنم که تا کنون ده راکت فضاپیمای Soyuz-ST که توسط روسیه ساخته شده است از از پایگاه فضائی اتحادیه اروپا در گینه فرانسوی به ماموریت های مختلف فضائی اعزام شده است . "

از سوی دیگر بر اساس اطلاعات منتشر شده ، تنها در سال گذشته میلادی اتحادیه اروپا قراردادی به ارزش 400 میلیون دلار با روسیه منعقد کرد که بر اساس آن هفت راکت فضاپیمای باید به اتحادیه اروپا تحویل داده شده و این راکت ها  نهایتا تا سال 2019 از مرکز فضائی Kourou به مدار زمین پرتاب خواهند شد .

بر اساس مفاد مندرج در قرارداد های همکاری میان روسیه و آژانس فضائی اتحادیه اروپا ، روسیه باید تا سال 2019 ، سیزده راکت فضاپیما به کشورهای اروپائی تحویل دهد که از این تعداد شش راکت مربوط به قرار داد سال گذشته بوده و هفت راکت نیز به تازگی در قراردادی جدید سفارش داده شده است .  

بر اساس پیش بینی های کارشناسان ، نخستین عملیات پرتاب راکت Soyuz-ST احتمالا در سال جاری میلادی از مرکز فضائی Kourou انجام خواهد شد و متخصصان همچنین تخمین می زنند بر اساس روند فعلی ، دست کم 50 عملیات پرتاب راکت در این مرکز در دستور کار قرار دارد .

در خاتمه لازم به توضیح است که راکت های ماهواره بر Soyuz-ST نوع اصلاح شده و راکت های قدیمی تر سه مرحله ای Soyuz-2 هستند که جهت استفاده در پایگاه فضائی اتحادیه اروپا طراحی و ساخته شده اند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا