درمان دیابت با کمک «پانکراس مصنوعی»

 بر اساس گزارش های منتشر شده در رابطه با این دستگاه جدید، این پانکراس مصنوعی روی کودکی ۱۲ ساله به نام «دنیل والز»، که مبتلا به دیابت نوع ۱ بوده آزمایش شد. این کودک به دلیل بیماری خود حداقل ده بار در روز مجبور به استفاده از دستگاه تست خون قطره ای دیابت که در آن نوک انگشتان خراشیده می شود، و همچنین مجبور به تزریق روزانه انسولین جهت کنترل میزان قند خون خود بود.

پژوهشگران جهت بررسی عملکرد این پانکراس مصنوعی، آن را روی بدن این کودک نصب کرده و وی را برای تمام مدت روز تحت نظر قرار دادند. طی این مدت از دنیل خواسته شد که آزمایش های مکرر روزانه و تزریق انسولین را متوقف کند.

عملکرد این دستگاه موفقیت آمیز بوده و مادر دنیل والز در این رابطه عنوان کرد: «استفاده از پانکراس مصنوعی، زندگی و نوع فعالیت های روزانه فرزند مرا کاملا دگرگون کرده است. وی هم اکنون می تواند مانند سایر کودکان عادی زندگی کند.»

به گزارش مهر،این دستگاه در بیرون از بدن بیمار قرار گرفته و با سنسورهای حساسی که در زیر پوست نصب شده اند مرتبط است. پانکراس مصنوعی می تواند به صورت منظم و دائمی و بدون نیاز به تنظیم دائمی توسط کاربر، میزان قند خون فرد بیمار را بررسی کرده و در صورت لزوم، انسولین مورد نیاز بدن را در اندازه مناسب به شخص بیمار تزریق کند.

در همین زمینه دکتر «رومن هوورکا»، سرپرست تیم تحقیقاتی سازنده این دستگاه، گفت: «اطلاعات کسب شده در این رابطه به خوبی نشان می دهد که پانکراس مصنوعی دارای عملکردی مناسب و مفید بوده و پس از استفاده طولانی مدت برای دست کم چند ماه، ما شاهد بهبود شرایط کنترل میزان قند خون توسط بدن بیمار بوده و همچنین خطر کاهش ناخواسته قند خون در افراد مبتلا به دیابت از بین می رود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا