انتقال آب «زاب» به دریاچه ارومیه تا 1398

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن انتقاد از بخشی‌نگری برخی وزارتخانه‌ها در مسائل کلان کشور، از تفاهم صورت گرفته این ستاد با وزارت جهاد کشاورزی و انتقال آب رودخانه زاب تا سال 1398 خبر داد و تاکید کرد: 50 درصد آب زاب حق‌آبه ایران است و هرجا که بخواهیم می‌توانیم آن را هزینه کنیم.

عیسی کلانتری در گفت‌گو با ایسنا، در مورد خرید حق‌آبه کشاورزان حوضه دریاچه ارومیه، گفت: شرکت مهندسین مشاور یکم در حال بررسی ابعاد مختلف این طرح از جمله نحوه خرید آن است و امیدوارم به نتایج مطلوبی دست یابد.

وی با اشاره به ابراز نگرانی برخی در مورد ضرورت وجود معیشت جایگزین برای کشاورزان در صورت اجرای طرح خرید حق‌آبه آنها اظهار کرد: احتمالا زیربنای فکری برخی سوسیالیستی است که هنگام بررسی این مسئله می‌پندارند، دولت باید پول بریزد و مردم باید جمع کنند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در مورد وقفه اجرای طرح خرید حق‌آبه به عنوان یکی از راهکارهای احیای دریاچه ارومیه گفت: اختلاف‌نظرهایی با وزارت جهاد کشاورزی وجود داشت و هماهنگی با آنها طول کشید، چون آنها فکر می‌کنند هر چقدر آب هست باید مصرف شود.

 

بخشی‌نگری وزارتخانه‌ها مانع احیای دریاچه ارومیه

وی با اشاره به وجود مسائل محلی و صنفی وزارتخانه‌های مرتبط به اجرای راهکارهای ستاد احیای دریاچه ارومیه، ادامه داد: وزارتخانه‌ها دچار بخشی‌نگری در مسائل کلان هستند و همین نکته مشکل‌آفرین است، چون هر نهاد تنها شرح وظایف خود را مدنظر قرار می‌دهد و جمع جبری مثبت در منفی شرایط حاضر، منفی می‌شود. با این وجود در حال حاضر خوشبختانه بعد از مدت‌ها با وزارت جهاد کشاورزی به تفاهم رسیدیم.

کلانتری با بیان اینکه در ستاد احیای دریاچه ارومیه دو طرح وجود دارد که یکی برای تثبیت وضع موجود دریاچه و یکی دائمی است، گفت: طرح‌های نکاشت و به‌کاشت برای تضمین و تثبیت وضعیت موجود دریاچه ارومیه است و کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی که عنوان طرح خرید حق‌آبه را نیز دارد، طرح دائمی و مهم‌تری است که هم‌اکنون تحت بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه 51 درصد آب دریاچه ارومیه از حوزه بوکان و زرینه‌رود تغذیه می‌شود، گفت: سال گذشته از سد بوکان شروع کرده و هشت درصد کاهش مصرف آب داشتیم، برای سال آینده نیز 16 درصد کاهش خواهیم داشت. همچنین حوزه سد بوکان را شروع کرده‌ایم و حوزه‌های دیگر چون سیمینه‌رود، بارانلو، گدارچای، آبی چای و نازلو به دنبال آن شروع خواهد شد.

 

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش دیگر گفت‌وگویش با ایسنا در مورد انتقال آب به عنوان یکی از راهکارهای احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه در پروژه احیا نیست، در مورد انتقال رودخانه زاب هم باید بگویم هم‌اکنون در حال کندن تونل آن هستند.

پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه مورد تائید سازمان محیط زیست است

وی با تاکید بر اینکه 50 درصد آب زاب برای ماست و هر جا بخواهیم می‌توانیم از آن استفاده کنیم، افزود: در حال حاضر از آن میزان استفاده‌ای نمی‌کنیم اما 50 درصد آن رودخانه حق‌آبه ایران است، بنابراین می‌توانیم هر جا که بخواهیم آن را هزینه کنیم. در شرایط کنونی دریاچه ارومیه به آن نیاز دارد، پس آن را به دریاچه انتقال می‌دهیم، البته بعد از اینکه نیاز آبی دریاچه حل شد، برای توسعه کشاورزی استفاده می‌شود.

کلانتری با بیان اینکه طبق قراری که با وزارت نیرو داریم، تا پایان سال 1398 آب رودخانه زاب وارد دریاچه ارومیه می‌شود، تاکید کرد: پروژه انتقال آب زاب به دریاچه مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است و همه امور آن به تصویب دولت رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا