گزارش تصویری از استون هنج

سینا پرس : بنای پیش از تاریخی استون هنج Stonehenge در مرکز بخش متراکم و پیچیده ای از سایت گسترده دوره های نوسنگی و برنز که شامل به صدها تپه تدفین هستند ، قرار دارد . بررسی ها و نقشه برداری های جدید انجام شده در سال 2014 که با کمک دوربین های اسکن زمین که قادر به مشاهده اشیا و آثار موجود در لایه های سطحی تا عمق چندین متر هستند ، نشان می دهد که مجموعه سنگ های باقی مانده ، بخشی از یک مجموعه بزرگتر بوده است . این موضوع نه تنها دلیل ساخت این مجموعه عجیب و شگفت انگیز را حل نکرد بلکه بر پیجیدگی های آن افزود . تا کنون  بررسی های متعددی توسط باستان شناسان و زمین شناسان در محوطه Stonehenge انجام شده است و به همین نسبت نظریات مختلفی نیز درباره ماهیت و کاربری این سنگ های عظیم الجثه  ارائه شده است . بر اساس آزمایش های انجام شده ،  ساخت این سنگ ها به حدود پنج هزار سال پیش و در سال های هزاره سوم پیش از میلاد باز می گردد .  البته آزمایش ها ی  C14 که بر روی مواد آلی منطقه در سال 2008 میلادی انجام شد  نشان می دهد که نخستین سنگ هایی که در این مجموعه برافراشته شدند نزدیک به 2 هزار و 400  تا 2 هزار و 200 سال پیش از میلاد مسیح توسط انسان به کار گرفته شده اند .

بر اساس بررسی های انجام شده مشخص شده است که محوطه استون هنج به چند بخش تقسیم بندی  شده است :

1. 110 متر قطر مرکزی شامل دروازه ورودی در جبهه شمال شرق و دروازه فرعی در جنوب . در این منطقه آثاری از ابزار های سنگی و بقایای استخوان های مصرف شده توسط انسان های سازنده این مجموعه کشف شده است . این استخوان ها به گوزن و گاو تعلق دارند .
  2.  آثاری قدیمی تر که دارای یک حصار چوبی بوده و در مدت زمانی کوتاه ساخته شده است .
  3. بخش هایی که هنوز حفاری نشده و هنوز در دل خاک هستند ولی توسط اسکن سطح زمین شناسائی شده اند .

باید در نظر داشت که دوره ساخت این بنا تقریبا مصادف به دوران نوسنگی در انگلستان است و این دوران به عصر پیش از تاریخ تعلق دارند . به همین دلیل هیچ نشانه و اثری که نشان دهنده خط و نگارش باشد در این محوطه به دست نیامده است و کسی دقیق نمی داند دلیل اصلی مردم آن روزگار از تحمل این سختی و مشقت برای ساخت چنین مجموعه ای از سنگ های بزرگ چه بوده است . در این رابطه نظریه ها و تئوری های مختلفی  ارائه شده اند .

بررسی های باستان شناسان نشان داده که تکنیک و روش دوره نوسنگی در استون هنج دیده می شود و امکان دارد که بنای آن رصد خانه باشد و یا اینکه کاربری مذهبی داشته است . که البته هنوز شواهد و اسناد قطعی برای اثبات هیچکدام از این دو نظریه به دست نیامده است .

پروفسور جفری وین رایت رئیس انجمن عتیقه شناسان لندن و پروفسور تیموتی دارویل برای این مجموعه کاربری مذهبی و درمانی پیشنهاد داده و اعتقاد دارند این مجموعه برای مردم باستان مقدس بوده است .

در بررسی های باستان شناسی که بر بنای یاد بود استون هنج و محوطه پیرامون آن در سال 2008 میلادی انجام گرفته است، نشان می دهد که ممکن است در ابتدا این بنا برای تدفین گروهی در نظر گرفته شده باشد .

گروهی دیگر از پژوهشگران نیز با توجه به اینکه مجموعه استون هنج در عصر نوسنگی ساخته شده است و این دوره مقارن ب عصر آغاز کشاورزی در زمین است ، احتمال می دهند که این مجموعه نوعی تقویم کشاورزی است تا مردم باستان بر اساس نوع موقعیت ستاره ها و سایه این سنگ ها از زمان و فصل با خبر شده و برای کشاورزی برنامه ریزی کنند . البته این نظریه هم علی رغم طرفداران پر تعدادی که دارد هنوز به صورت قطعی اثبات نشده است .

گفتنی است در سال 1986 میلادی استون هنج و محوطه پیرامون آن در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و نیز این منطقه  به جهت وجود این بنای یادبود کهن به عنوان مکانی حفاظت شده و ملی اعلام شده است