استفاده از تجهیزات و فناوری های روز برای کاهش تلفات و آب بدون درآمد

مهندس علیرضا نوذری پور در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به ارایه طرح هایی برای جداسازی آب شرب و بهداشتی، اظهار کرد: به اعتقاد من در جایی که شما بیش از 70 درصد آب باکیفیت دارید، ضرورتی برای ایجاد سامانه جداسازی آب شرب و بهداشتی وجود ندارد. ولی برای نقاطی خارج از شهر تهران و در حاشیه تهران، چنین طرحی در مرحله مطالعه و انتخاب پیمانکار است. به عنوان مثال در حسن آباد فشاپویه به دلیل اینکه از مرکزیت تهران دور است و امکان تامین آب وجود ندارد و کیفیت آب هم به دلیل لب شوری برای مردم مشکل ساز شده است، می خواهیم با سرمایه گذاری بخش خصوصی سامانه دومی برای آب شرب ایجاد کنیم. دو سه تا شهرک دیگر هم در برنامه ما هستند که در آینده این طرح برای آنها اجرا می شود.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای این طرح باعث کاهش بخشی از هزینه های تصفیه آب نمی شود؟ تصریح کرد: اگر ما اعلام کنیم که آبی تصفیه نمی شود یا کمتر تصفیه می شود، این موضوع مصرف را کاهش می دهد یا افزایش؟ قطعا اگر مصرف کننده بداند که این آب، تصفیه نشده، تصور می کند که می تواند هر مقدار که می خواهد مصرف کند. ما الان در تهران از نظر کمیت آب دچار مشکل هستیم لذا اگر این تصور در مردم به وجود بیاید که سامانه ای برای آب بهداشتی دارند، این ذهنیت که هرچقدر بخواهیم می توانیم از این آب مصرف کنیم، شکل می گیرد. ما فکر می کنیم که این آب ارزش تصفیه و قرار گرفتن در شبکه آب شرب را دارد و ایجاد سامانه دوم هزینه های هنگفتی در بر خواهد داشت و به افزایش مصرف آب می انجامد. در صورتی که می باید سعی کنیم به استانداردهای دنیا که سرانه مصرف زیر 150 لیتر در شبانه روز است، برسیم که باعث استفاده درست از آب به عنوان یک سرمایه ملی می شود.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب برای هر مترمکعب آب 1000 تومان هزینه می کند و تنها 400 تومان آن از شهروندان گرفته می شود، یعنی کمتر از نصف هزینه واقعی! این ما به التفاوت در واقع زیانی است که تاسیسات ما به عنوان استهلاک از آن آسیب می بیند. اگر قیمت آب واقعی شود ما می توانیم تاسیساتمان را نوسازی و به روز کنیم.

نوذری پور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در حال حاضر میزان تلفات آب در شبکه آب شهر تهران چقدر است؟ خاطرنشان کرد: ما در بحث آب شرب شهری یک شاخصی داریم به نام آب بدون درآمد. یعنی از آبی که تولید می کنیم، پول 76 درصد آن را می گیریم و برای 24 درصد دیگر هیچ پولی دریافت نمی کنیم. این 24 درصد از سه بخش تشکیل شده است. بخشی تحت عنوان نشت از شبکه و تاسیسات است که 11 درصد را شامل می شود و برای مهار آن نیاز به سرمایه گذاری برای نوسازی و بازسازی تاسیسات و خطوط لوله داریم. حدود همین مقدار هم ناشی از خطای اندازه گیری و خطای انسانی است و نیز کنتورهایی که دقت لازم را ندارند. اینجا هم باز نیازمند سرمایه گذاری برای اندازه گیری دقیق هستیم. البته مقداری استفاده غیرمجاز هم در این بخش وجود دارد. 2 درصد باقی مانده مقداری است که در فرآیند تولید و تصفیه آب مصرف می شود.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران ادامه داد: ما با همکاری برخی شرکت ها به دنبال استفاده از تجهیزات و فناوری های روز برای کاهش تلفات و آب بدون درآمد هستیم. اما مشکل اصلی کمبود اعتبار لازم برای اجرای پروژه هاست. به عنوان مثال برای افزایش دقت اندازه گیری نیاز است که از تکنولوژی های نو برای کنتور استفاده کنیم که یک مقدار قیمت های بالایی دارند. به اضافه اینکه بایستی سعی کنیم از روش های نو برای نشت یابی از شبکه ها استفاده کنیم که در حد بضاعت این اتفاق سالانه برای بخشی از شبکه می افتد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به افزایش میزان بارش در سال آبی جدید، گفت: الحمدالله با مدیریتی که با همکاری شرکت آب منطقه ای تهران داشتیم، شرایط ما برای ورود به سال آبی جدید از وضعیت بحرانی خارج شده است. ولی همه چیز به میزان بارندگی در سال جدید بستگی دارد. چون آب تهران حدود 70 تا 75 درصد به بارش ها وابسته است. اگر بارش ها خوب باشد قطعا می توان سال آبی خوبی را پیش بینی کرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا