برنامه معاونت علمی برای ایجاد ارتباط بین شرکت های دانش بنیان و صنایع بزرگ

دکتر اسماعیل قادری فر در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به سازوکارهای پیش بینی شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تجاری سازی فناوری ها، اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وظیفه خود را رصد، حمایت و پشتیبانی از جریان توسعه فناوری برای معنادار کردن موضوعات علمی و فناوری در توسعه اقتصادی کشور می داند. به این منظور اگر اقتصاد دانش بنیان را بر پایه پلتفرم اقتصاد مبتنی بر نوآوری و فناوری به صورت یک تصویر کلان در نظر بگیریم، معاونت به دنبال این است که قطعه های خالی این پازل را پر بکند. به همین دلیل با عدم ورود به وظایف حاکمیتی سایر بخش ها، در تلاش است تا بعد از روند تولید علم و دانش فنی در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی، آن را در قالب یک محصول تجاری شده به بازار برساند.

مدیر کل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: اگر بخواهیم نگاهی نقادانه داشته باشیم، خود دستگاه های دولتی می توانند بزرگترین مصرف کننده این محصولات باشند. برای اینکه دستگاه های دولتی مجاب و تشویق شوند که از محصولات دانش بنیان ساخت داخل استفاده کنند، نیازمند این است که یک سری ابزارهای سیاستی را در دستور کار قرار دهیم و با استفاده از این ابزارها، آن مفاهمه کلان را در سطح ملی ایجاد کنیم که رونق کسب و کار فناورانه برای شرکت های دانش بنیان کوچک به وجود بیاید.

وی خاطرنشان کرد: هلدینگ ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور ناچارند بیایند از کسب و کار و فعالیت شرکت های دانش بنیان کوچک با همان منطق نوآوری باز استفاده کنند. اینکه ما بتوانیم آن حلقه های واسط را بین شرکت های دانش بنیان کوچک و نوپا با صنایع بزرگ و هلدینگ ها ایجاد کنیم، از اقداماتی است که معاونت علمی و فناوری دنبال می کند. آیین نامه پیش خرید تجهیزات آزمایشگاهی یکی از آن ابزارهای سیاستی است. به این معنی که اگر شرکت دانش بنیانی یک دارو و یا یک محصول فناورانه که مربوط به حوزه سلامت مردم است، تولید کند و موفق شود از وزارت بهداشت تاییدیه لازم را دریافت نماید، ما برای رونق بخشی به بازار، آیین نامه پیش خرید تجهیزات پزشکی را داریم و بخشی از آن تجهیزات را تا سقف معینی پیش خرید می کنیم تا این محصول وارد بیمارستانی شود که مردم از آن استفاده کنند و کم کم بازار آن رونق بگیرد.      

قادری فر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بسیاری از صاحب نظران و استادان دانشگاه معتقدند که ما به جای پرداختن به همه زمینه ها، می بایست چند شاخه مشخص علمی و فناوری را انتخاب و روی آن سرمایه گذاری کنیم تا در آن شاخه ها حرف اول را در جهان بزنیم. آیا شما در این راستا برنامه ای دارید؟ گفت: این نگاه که توسط اساتید مطرح می شود، نگاه آمایشی به حوزه توسعه علم و فناوری است یعنی ما برویم بر اساس پتانسیل ها و مزیت های رقابتی و منطقه ای خودمان، اول ظرفیت های خودمان را آمایش بکنیم و بر پایه مطالعات آمایش سرزمینی و جذابیت هایی که در کشور وجود دارد، این کار را انجام دهیم. این نگاه، نگاه درستی است اما در مقابل تنوع رشته های تحصیلی، تعداد زیاد دانشگاهیان و فارغ التحصیلان، حضور بیش از 4.5 میلیون دانشجو که نزدیک به 500 هزار نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند، این پتانسیل اولیه را به ما داده که بتوانیم در حوزه های خاص کار بکنیم. معاونت هم برای رعایت این موضوع، در قالب ستادهای 14 گانه توسعه علم و فناوری به حمایت از کسب و کار دانش بنیان در کشور می پردازد. این ستادهای توسعه فناوری همان بحث اولویت بندی و نگاه آمایشی را در دستور کار قرار دادند. بالاخره ما می بایست به جای آنکه منابع خود را پخش و عمق کار را کم کنیم، بیاییم در حوزه های دارای پتانسیل متمرکز شویم و کار عمقی انجام دهیم.           

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا