مراسم رونمایی از سه دستاوردشرکت های دانش بنیان برگزار شد

به گزارش خبرنگار سینا پرس، این سه محصول دانش بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت شده اند.

نانواسکوپ نیروی اتمی پرسرعت

سیدعباس شاهمرادی مجری طرح نانواسکوپ نیروی اتمی پرسرعت، ضمن تشریح این محصول گفت: این وسیله میکروسکوپی است که قابلیت دیدن مواد در اندازه نانو را برای محققان فراهم می کند.

وی افزود: این محصول توانایی گرفتن یک عکس در هر دوثانیه را دارد و به این ترتیب امکان مشاهده و دنبال کردن واکنشهای درحال تغییر درمقیاس نانو را میسرمی کند.

شاهمرادی تصریح کرد:این نانواسکوپ در زمینه های پزشکی مهندسی، زیست فناوری، ژنتیک، پاتولوژی و غیره مورد استفاده دارد و در کارهای تحقیقاتی کاربردی ازضروری ترین ابزارها است.

وی تاکید کرد: اهمیت ساخت این دستگاه در داخل کشور به علت گران بودن نمونه های خارجی و عدم ضمانت و پشتیبانی مناسب آن توسط شرکت های خارجی است. این در حالیست که با ساخت این دستگاه در داخل کشور علاوه بر نصف شدن قیمت تمام شده امکان هر گونه تغییر، بهینه سازی، گارانتی و پشتیبانی محصول نیز میسر است.

مجری طرح این محصول ادامه داد: این دستگاه دارای 13 مد (Mode) است که همگی در یک دستگاه جمع شده اند. از این میان چهار مد مربوط به تصویربرداری و 9 مد مربوط به شناسایی خواص مواد در مقیاس نانو است.

براساساینگزارش، از میان کشورهای سازنده این دستگاه در دنیا می توان به آمریکا، روسیه، انگلیس، آلمان، دانمارک و سوییس اشاره کرد. ایران هشتمین کشور تولید کننده این محصول است.

کارت پردازشگر سوناری 60 کاناله

شیروانی مجری طرح کیت سوناری 60 کاناله در رابطه با دستاورد شرکت دانش بنیان آرتا ویژن گفت: این محصول درانواع سیستم های سوناری (رادارزیردریای) در زیر دریایی ها به عنوان مین یاب،عمق سنج،مانع یاب و غیره کاربرددارد.

وی افزود: این محصول در صنعت دریایی کشور کالایی استراتژیک محسوب می شود و با بومی شدن دانش ساخت آن،امکان تغییر، بهینه سازی و پشتیبانی در کشور فراهم شده است.

شیروانی با بیان این مطلب که هزینه واردات این محصول 22 هزار دلار بود در حالیکه تولید داخلی آن حدود هفت هزار دلار هزینه داشته، تصریح کرد: این نمونه محصول که قابلیت پردازشگری هم داشته باشد در هیچ جای دنیا وجود ندارد ضمن اینکه در شرایط استفاده از محصول کشورهای دیگر باالاجبار باید سیستم های زیردریایی منطبق با کیت های خارجی طراحی می شد اما با این دستاورد سیستم ها بسته به نیاز کشور طراحی می شود.

بر اساس این گزارش، تنها کشورهای سازنده این دستگاه در دنیا فرانسه، آمریکا و انگلیس هستند که کیت تولید شده توسط این کشورها فقط نمونه بردار است در صورتی که در نمونه ایرانی کیت نمونه بردار و کیت های پردازشگر تنها در یک بورد یکپارچه سازس شده اند.

فلودی وایدرتوربین گاز JEF9

رضا جوادپور، مجری طرح تنظیم کننده سوخت توربین گازJEF9 نیز در رابطه با این محصول گفت: فلودی وایدر قطعه ای است که در توربین های گازی ساخت شرکت جنرال الکتریک وجود دارد و وظیفه آن تقسیم سوخت مایع در این توربین ها است.

وی با بان اینکه توربین های گازی درصنعت به ویژه درنیروگاه ها و پالایشگاه ها مورد استفاده دارد، گفت: قیمت بالای این قطعه در بازار جهانی تحریم ها و عدم پشتیبانی مناسب سبب شد تا این محصول توسط محققان ایرانی ساخته شود.

جوادپور افزود: در این محصول علاوه بر مهندسی معکوس، آلیاژهای به کار رفته را نیز تغییر دادیم تا عملکرد آن با توجه به شرایط دمایی و سوخت مورد استفاده در ایران بهینه شود. علاوه بر این، هرگونه تغییر، گارانتی و پشتیبانی برای مصرف کنندگان در کشور فراهم شده است.

 تنها کشورهای سازنده این قطعه در دنیا آمریکا، ژاپن و آلمان هستند که مزیت نمونه ساخت داخل آن نسبت به محصول تولیدی این کشورها، این است که این قطعه با توجه به شرایط ایران بهینه سازی شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا