تداوم مدیریت سنتی مانع از ورود دانشگاه ها به صنعت شده است

اقتصاد و صنعت مبتنی بر خام فروشی و درآمدهای نفتی یک اقتصاد شکننده و آسیب پذیر است. چراکه به شدت تحت تاثیر عوامل بیرونی همچون کاهش قیمت نفت، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی و نیز تحریم قرار می گیرد.

تجربه سال های گذشته نشان داده است که برای داشتن یک اقتصاد پایدار، پویا و درونزا می بایست فعالیت های صنعتی و تولیدی را به سمت بهره گیری از دانش و فناوری سوق داد و به اصطلاح آن را دانش بنیان کرد. تنها در این صورت است که می توان به تولیدی باکیفیت و ارزان و متکی به توان داخلی دست یافت که محصولات چنین اقتصادی امکان رقابت در بازارهای جهانی را پیدا می کنند.

امیرعباس سلطانی؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: آنچه که مسوولان ما در زمینه حمایت از اقتصاد دانش بنیان می گویند، تا به حال در حد شعار بوده است. برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان اول از همه می بایست زیرساخت های لازم را در کشور به وجود بیاوریم و لازمه این موضوع داشتن یک اراده جدی است. با وجود تاکید مقام معظم رهبری اما متاسفانه این اراده در مسوولان دیده نمی شود و آقایان بیشتر درگیر مسایل روزمره هستند.

وی افزود: اگر سرمایه گذاری لازم در این بحث چه از نظر مادی و چه معنوی صورت می گرفت و اراده و اهتمام جدی در این زمینه وجود داشت، اقتصاد کشور در درازمدت تحت تاثیر تندبادهای تحریم و مشکلات دیگر قرار نمی گرفت. آنچه که در حال حاضر می بینم چندان امیدوارکننده نیست چراکه مسوولان بیشتر به امور روزمره می پردازند تا مسایل زیربنایی.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از کافی نبودن حمایت های صورت گرفته از شرکت های دانش بنیان، تصریح کرد: یکی از زیرساخت های اساسی برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان، حمایت از شرکت های دانش بنیان است که متاسفانه حمایت کافی از این شرکت ها صورت نگرفته است. بیشتر مواردی که درباره حمایت از این شرکت ها مطرح می شود تنها روی کاغذ است و کمتر جنبه اجرایی پیدا می کند. وقتی پای صحبت مدیران این شرکت ها می نشینی، عمدتا اظهار نارضایتی می کنند. واقعیت این است که حمایت های وعده شده چندان عملی نشده است.

سلطانی با اشاره به نبود ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه در کشور، گفت: یکی از مشکلات صنایع و اقتصاد در کشور ما، نبود ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه است. مثلا اگر به صنعت نفت توجه کنید می بینید که بین دانش آموختگان دانشگاه با این صنعت هیچ ارتباطی وجود ندارد. یعنی وزارت خانه هایی چون نفت و صنعت و معدن یک حصار آهنی درست کرده اند و بر مبنای مدیریت سنتی 30-40 سال قبل خود عمل می کنند. به همین دلیل دانشگاه ها کمتر اجازه حضور در صنایع مختلف را پیدا می کنند. به نظر می رسد که مدیران ما از نوآوری هراس دارند. کمااینکه وقتی بخش خصوصی می خواهد وارد شود، مدیران دولتی به نحوی برخورد می کنند که آنها انگیزه خود را از دست بدهند و اصلا ورود نکنند.

وی با بیان اینکه دانش بنیان شدن صنایع و اقتصاد می تواند باعث افزایش بهره وری به ویژه در بحث انرژی شود، تاکید کرد: اگر اقتصاد ما می خواهد در آینده خود را از آسیب هایی چون تحریم در امان بدارد می بایست به سمت دانش بنیان شدن حرکت کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا