برنامه سازمان محیط زیست برای واکسیناسیون 70 میلیون دام در کشور

 مجید خرازیان مقدم در نشست خبری که در کرج برگزار شد، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت جهاد کشاورزی برای واکسیناسیون 70 میلیون دام سبک در مقابل بیماری طاعون نشخوارکنندگان در سال آینده به تفاهم رسیده است.

وی با اشاره به شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کشور خاطرنشان کرد: این بیماری ویروسی بوده و از دام‌های اهلی و سبک به قوچ، میش، کل و بز سرایت دارد.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برای پیشگیری از ادامه شیوع این بیماری دو راه وجود دارد که نخست باید به ساماندهی حضور دام در مناطق حفاظت شده پرداخت و مهم‌تر از آن باید کلیه دام‌های سبک کشور را در برابر این بیماری واکسینه کرد.

وی درباره چرایی عدم واکسیناسیون کلیه دام‌های کشور تاکنون یادآور شد: این واکسن از خارج وارد نمی‌شود و تولید داخلی هم فقط 20 درصد از نیازهای کشور را تامین می‌کند. به همین دلیل سازمان دامپزشکی کشور به صورت هدف دار و در مناطقی که احتمال شیوع بیشتری وجود داشته است اقدام به واکسیناسیون دام‌ها در مقابل این بیماری کرده است.

مقدم ادامه داد: خوشبختانه ظرفیت تولید واکسن در حد خودکفایی در کشور وجود دارد ولی برای رسیدن به این خودکفایی به اعتبارات ویژه‌ای نیازمند هستیم.

به گزارش ایسنا،این مسئول در پایان با تاکید بر تقسیم بندی مناطق حفاظت شده کشور براساس سه شاخص سابقه بیماری، جمعیت کل و بز و میزان تعامل آن با دام‌های اهلی به سه اولویت یک، دو و سه گفت: در حال حاضر از جهاد کشاورزی خواسته‌ایم تا واکسیناسیون را در مناطق اولویت یک انجام دهد تا در سال آینده کلیه دام‌های سبک کشور را در مقابل بیماری طاعون نشخوار کنندگان واکسینه کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا