جایگزین‌شدن قطره‌های چشمی با نانوویفرهای چسبناک

به گزارش ایسنا، در حالت معمول، قطره‌های چشمی پزشکی به درستی وارد چشم نمی‌شوند و اغلب به سرعت با پلک‌زدن از چشم خارج شده یا توسط اشک چشم شسته می‌شوند. در نتیجه، اغلب به بیماران توصیه می‌شود که روزانه بیش از یک بار از قطره‌ چشمی استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که چشم به اندازه کافی دارو را دریافت کرده است؛ این امر احتمال بروز اثرات جانبی مانند تاری دید یا التهاب را تقویت می‌کند.

 

دانشمندان کالج پزشکی بایلور نانوویفری ارائه داده‌اند که شفاف بوده و مانند یک لنز تماسی دیسکی‌شکل است؛ با این حال، اندازه سیستم جدید یک دهم لنز چشمی است.

 

محموله دارویی در درون آرایه‌ای از نانومخزن‌های تعبیه‌شده در سراسر پلیمر غیرسمی قرار دارد؛ این نانوویفرها پس از ورود به داخل چشم به آرامی حل شده و دارو را در سراسر چشم پخش می‌کنند؛ در این شیوه پلک‌زدن باعث خروج قطره از چشم نمی‌شود.

 

در آزمایشات انجام‌شده، از نانوویفرهای حامل آنتی‌بیوتیک برای درمان سوختگی‌ قرنیه موش‌ها استفاده شد؛ گروه دوم موش‌ها نیز همین دارو را روزانه دو دوز و در شکل قطره چشمی دریافت کردند.

 

زمانی که قرنیه‌های موش‌ها پس از گذشت 10 روز معاینه شدند، دانشمندان دریافتند که ویفرها در ترمیم زخم‌ها تقریبا دو برابر کارآمدتر عمل کردند.

 

جزئیات این دستاورد در مجله ACS Nano قابل‌مشاهده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا