وضعیت کشور در عرصه کنترل عفونتهای ICU ها مناسب نیست

وی با اشاره به اینکه این انجمن با هدف توانمند سازی ارائه دهندگان خدمات بهداشتی تاسیس می شود افزود : توانمند سازی و تکرار آن باعث افزایش آگاهی افراد و نگرش مثبت در عملکرد آنها شده و در کنترل و پیشگیری از عفونتها نقش مثبتی ایفا می کند .

عضو موسس انجمن پيشگيري و كنترل عفونت در بيمارستان با تاکید به اینکه میکروبهای بیمارستانی میکروبهایی مقاوم و معضلی جهانی هستندکه موجب افزایش مرگ و میر شده اند یادآور شد : با روند کنونی ممکن است در آینده آنتی بیوتیکی برای ارائه به بیمارستانها جهت درمانها عفونتهای بیمارستانی نداشته باشیم که در جهت کاهش این عفونتها در صدد تاسیس این انجمن هستیم.

دکتر محرز ادامه داد: رعایت اصول بهداشتی با هدف کاهش عفونت بیمارستانی در کشور ما خیلی پررنگ نبوده و ما تلاش داریم با تاسیس این انجمن در راستای آموزش و  اطلاع رسانی قدم برداریم.

وی با اشاره به اپیدمی بیماری مرس در عربستان و کره که به علت عدم رعایت اصول اولیه استانداردهای بین المللی ایجاد شده بود تصریح کرد : در تلاش هستیم تا با تاسیس انجمن دوره های آموزشی و کنفرانسهای علمی را ارائه دهیم ، چرا که آموزش کنترل عفونت در هیچ دوره دانشگاهی ، پرستاری و پزشکی گنجانده نشده و مورد اهمیت نبوده است درحالی که امروزه هر چند دیر است ولی کارهایی از سوی سازمان بهداشت جهانی درحال انجام است .

عضو موسس انجمن پيشگيري و كنترل عفونت در بيمارستان با بیان اینکه تاکنون انجمن علمی پیشگیری از عفونت نداشتیم و موسسین این انجمن همه اساتید عرصه کنترل درعفونت هستند که بعد از راه اندازی حتما باید شعباتی در دانشگاهها و استانها داشته باشیم که بتوانیم در این عرصه قدمی برداریم.

وی در رابطه با وضعیت منطقه در عرصه پیشگیری از عفونتها ، وضعیت منطقه خاورمیانه را از نظر پیشگری و عفونت بسیار بد دانست و گفت: بعد از شروع کار در کشور در صورت برخورداری از امکانات ، آموزش را به کشورهای منطقه مانند افغانستان ، پاکستان نیز گسترش خواهیم داد.

محرز ادامه داد : برای کاهش و کنترل عفونتهای بیمارستانی باید متولی مشخصی برای آنتی بیوتیک ها در بیمارستانها تعیین شود چرا که کشورهای غربی با تعیین متولی آنتی بیوتیک ها و مصرف صحیح آنها توانسته اند عفونتهای بیمارستانی را کاهش داده و میکروبهای مقاوم به آنتی بیوتیک ها را رعایت اصول علمی با آنتی بیوتیک های اولیه درمان نمایند .

وی با تاکید به اینکه در کتابهای مرجع عفونی به مسئله تولیت آنتی بیوتیک به عنوان یک اصل در کنترل عفونت اشاره شده که ما نیز باید هر چه سریعتر پیاده سازی نماییم افزود : انجمن متخصصین بیماریهای عفونی و نیز انجمن علمی کنترل و پیشگیری از عفونتهای مرتبط با مراقبتهای پزشکی باید همکام مسئله تولیت آنتی بیوتیک ها را پیاده سازی نمایند

رئيس مركز تحقيقات ايدز ايران ، موسسین این انجمن را متخصصین بیماریهای عفونی ، متخصصین آزمایشگاهی ، پرستاران فعال در این عرصه خواند و گفت : در عرصه تجهیزات بخشی مانند دستکش و عینک و ماسک از جمله موارد مصرفی هستندکه موجود است ولی درعرصه سیستم  CSR افراد کافی نداشته و دانش کافی نداریم .

وی با بیان اینکه در بیمارستانهای سراسر ایران سیستم هایمان عفت افتاده است و نیازمند پیازی تکنولوژی جدید CSR هستیم اظهار کرد : عرصه کاهش و کنترل عفونتها نیاز به تجهیزات زیادی ندارد و مهمترین این عرصه سیستم  CSR  است.

دکتر محرز با تاکید به اینکه طبق برآورد ما در سطح ایران درعرصه تجهیزات CSR نیاز بسیاری به تغییرات داریم و متاسفانه ما هنوز در این عرصه دچار عقب ماندگی هستیم ادامه داد : امیدواریم بعد از آگاهی رسانی ، وزارت بهداشت با محوریت گایدلاینهای ارائه شده توسط این انجمن نیز پروتکلی در راستای به روز نمودن و استاندارد کردن ضد عفونی وسایل (CSR ) ارائه نماید .

وی در ادامه با اشاره به برگزاری سمينار يك روزه کنترل عفونتها که 9 مهر ماه در محل سالن شهيد هدايت دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار خواهد شد گفت : در گام اول در سال 94 چهار کارگاه آموزشی در عرصه عفونتهای بیمارستانی برنامه ریزی کرده ایم که در عرصه پنومونی های بیمارستانی برگزار شده و برنامه دوم 9 مهر ماه عفونتهای ناشی از کاتترهای عروقی که خیلی شایع است برگزار می کنیم .

رئیس این کنگره با بیان اینکه آمار دقیقی درعرصه عفونتهای بیمارستانی نداریم ولی وضعیتمان در ICU ها اصلا خوب نیست گفت : طبق گفته های متخصصین عفونی ، عفونتهای مقاوم به داروها که منجر به مرگ بیمار می شود خیلی بالاست و عفونتهایی که منجر به مرگ بیمار می شود بیداد می کند.

وی با اشاره به اینکه کنگره نهم مهر درباره عفونتهای خونی ناشی از کاتترهاست که بسیار شایع بوده و میتواند خطرناک باشد که با تشخیص به موقع می تواند موجب نجات جان بیمار شود یادآور شد : توجه به این عفونتها زیاد نیست درحالی که ما امکانات جدید را داریم ولی آگاهی و دانش از نوع علائم این عفونتها در بین همکاران غیرمتخصص عفونی موجود نیست .

رئیس مرکز تحقیقات ایدز تصریح کرد : یکی از مسائل مهم در بیماران بستری در ICU که بیشتر از کاتتر ها استفاده می شود عفونتهای قارچی هستند  که بی توجهی به این موارد باعث می شود که عفونتهای قارچی نیز وارد عفونتهای بیمارستانی شود که لازمه توجه به این موارد تچهیز آزمایشگاهها به تکنولوژی های جدید است که متاسفانه آزمایشگاههایمان نیز خیلی ضعیف هستند .

دكتر محرز با بیان اینکه آموزش کنترل عفونتهای بیمارستانی باید در سطح گسترده از پزشک ، پرستار ، کارکنان آزمایشگاه و حتی نیروهای خدماتی مورد توجه قرار گیرد گفت : نیروهای خدماتی که دائم با وسایل بیمار و بیمار در ارتباط هستند در معرض انتقال عفونت هستند که باید همه کسانی که در ارتباط با این عرصه هستند آموزش ببینند که متاسفانه در این عرصه خیلی عقب هستیم و حتی پزشکان نیز در این عرصه به دلیل عدم آموزش کنترل عفونت در این عرصه ضعیف هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا