تکثر به عقاید، نظرات و دیدگاه‌های گوناگون مجال عرضه و ارایه می دهد

دکترمحمد مهدی فرقانی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، در رابطه با بحث تکثر رسانه‌ها و مطبوعات و وضعیت آن در کشورمان، گفت: وقتی صحبت از کثرت گرایی می‌شود باید توجه داشته باشیم که این واژه معنای خاص خودش را در ادبیات مطبوعاتی و رسانه‌ای دارد و قطعا با آنچه که تفسیر می‌شود متفاوت است.

وی بیان کرد: اغلب می‌شنویم که مسوولان امر ادعا می‌کنند که به طور مثال در فلان سال هزار مجوز نشریه صادر شده است و این در هیچ جای دنیا سابقه ندارد، پس ما کثرت گرا هستیم، اما این نشان دهنده بدفهمی مفهوم این واژه توسط مسوولان است. از نظر حرفه‌ای و از منظر ادبیات رسانه‌ای آن چیزی که به عنوان تکثر تلقی می‌شود با تعدد گرایی متفاوت است، یعنی توجه به اینکه تمامی تنوع‌های فکری، عقیدتی، قومی و مذهبی موجود در یک جامعه، بالقوه امکان ارایه عقاید و اظهار نظر و همچنین ابزار ارایه را در اختیار داشته و هیچ یک از گروه‌ها و اقوام و جوامع داخلی، از این حق محروم نباشند.

وی ادامه داد: بر این اساس می‌توان تعدد داشت در عین اینکه متنوع نبود و بالعکس می‌تواند تنوع و تکثر وجود داشته باشد در عین اینکه الزاما تعدد زیادی در کار نباشد.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: البته من با تعدد رسانه‌ها و مطبوعات مخالف نیستم، اما در عین اینکه از هر تعددی استقبال می‌کنیم، بیش از آن باید از تنوع استقبال کنیم، آن هم به این معنا که باید از شرایطی استقبال کنیم که در آن هیچکس از داشتن تریبون برای بیان دیدگاه‌ها، عقاید و نظرات خودش محروم نباشد و این اصل تکثر است؛ در این معنا در ایران از بدو تولد مطبوعات تا به امروز، جز در مواقع کوتاه و گذرا تنوع و تکثر وجود نداشته است.

فرقانی ادامه داد: از سوی دیگر باید در نظر داشته باشیم، این نظریه که تکثر مطبوعات باعث رشد و شکوفایی می‌شود کاملا درست است؛ چراکه تکثر به عقاید، نظرات و دیدگاه‌های گوناگون مجال عرضه و ارایه و تعامل داده و فرهنگ و استعدادها از طریق تعامل افکار است که می‌تواند رشد و ارتقا پیدا کرده و زاینده و بالنده شود، و گرنه در شرایط عدم تعامل و تک گویی هیچ گاه نمی توان از یک جامعه انتظار داشت که به رشد و بلوغ برسد.

این استاد دانشگاه در ادامه  افزود: باید تاکید کنم که این تکثرگرایی نباید مانع و برهم زننده انسجام ملی شده و منجر به ایجاد تفرقه و تشتت آرا شود. متاسفانه در اغلب مواقع بیش از حد احتیاط می‌شود و عامل اصلی انسجام بخش ملی فراموش شده و تنوع رسانه‌ها از سوی مسوولان و دولتمردان به رسمیت شناخته نمی‌شود، چراکه تصور می‌شود وجود تکثر انسجام ملی را تهدید می‌کند.

کثرت گرایی در مدیریت و مالکیت رسانه‌هاست

فرقانی ادامه داد: وقتی صحبت از تکثر می‌شود، منظور کثرت گرایی در مدیریت و مالکیت رسانه‌هاست، در کشور ما رادیو و تلویزیون که کاملا دولتی اداره می‌شوند و حتی اجازه شکل گیری یک شبکه رادیویی ولو داخلی هم داده نمی‌شود و در مورد مطبوعات هم باید بگویم، به دلیل وجود زیرساخت هایی که در ایران از ابتدا تا کنون در شکل گیری مطبوعات موثر بوده است و تا به امروز هم دنبال شده است، سلطه دولت بر مطبوعات شکل گرفته و مدیریت آنها اغلب دولتی و یا وابسته به دولت و در چارچوب گفتمان دولت است و حتی مطبوعاتی که ادعای خصوصی بودن می‌کنند به دلیل وجود مشکلات اقتصادی، عملا از اشکال غیر مستقیم کمک‌های دولتی و یا چاپ آگهی استفاده می‌کنند و بنابراین وابسته هستند.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا