آزمایشگاه الکتروشیمی پژوهشگاه مواد آغاز به کار کرد

علیرضا آقایی گفت: کاربرد دستگاه پتانسیواستات، بررسی الکتروشیمی نمونه هایی است که از فعالیت الکتروشیمیایی در ادوات الکتریکی از جمله خازن، باتری، پیل سوختی و غیره کاربرد دارد.وی خاطر نشان کرد: دستگاه تست پیل سوختی نیز برای منوسل طراحی شده که می تواند منوسل های سوخت های متانولی و هیدروژنی را تست کند.

رئیس پژوهشکده سرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: در حال حاضر با امکانات در دسترس، تنها یک سایز از منوسل، قابلیت تست دارد، همچنین تا توان خروجی ۱۲۵ وات را پشتیبانی و تست می کند.آقایی از آغاز فعالیت رسمی ارائه خدمات آنالیز تست ترشوندگی ایستا در آزمایشگاه سیالات و ترشوندگی این پژوهشگاه خبر داد و گفت: دستگاه ترشوندگی ایستا که از امسال شروع به ارائه خدمات آنالیز در این پژوهشگاه کرده است.

وی اضافه کرد: این دستگاه توسط  تیم تحقیقاتی در گروه الکتروسرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی برای اولین بار در ایران طراحی و ساخته شده است.

رئیس پژوهشکده سرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: این دستگاه در حال حاضر امکان اندازه گیری زاویه تماس ترشوندگی مایعات متفاوت با سطوح را در حالت ایستا دارد.

آقایی خاطر نشان کرد: موارد استفاده نتایج این آنالیز در تمام شاخه های مهندسی سطح، مواد، بیومواد و نانو مواد کاربرد دارد.وی بیان کرد: این دستگاه همچنین قابلیت بررسی تاثیر زبری سطوح، نانو ذرات موجود در سطح، عملیات شیمیایی و فیزیکی اعمالی بر سطوح مواد(بیو و غیربیو) را از طریق تحلیل چگونگی ترشوندگی سطوح با سیال مورد نظر را دارا است.

رئیس پژوهشکده سرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: در مدت کوتاهی که این دستگاه شروع به ارائه خدمات آنالیز کرده است، بسیاری از دانشگاه های ایران متقاضی استفاده از این دستگاه بوده اند.