بهبود شرایط کودکان دارای اوتیسم به کمک بازی درمانی

پژوهش های جدید نشان می دهد که استفاده از بازی های رایانه ای فعال ( اکتیو )  می تواند شرایط جسمی و روحی کودکان مبتلا به اوتیسم را بهبود بخشیده و این موضوع به ویژه در زمینه اختلالات بینائی این گروه از کودکان کاربرد دارد .

در همین زمینه کلودیا هیلتون Claudia Hilton یکی از اعضای علمی این پروژه تحقیقاتی و دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس در ایلات متحده آمریکا اعلام کرد : " ما  گمان می کنیم که انجام بازی های رایانه ای و به ویژه بازی های پر تحرک و مهیج می تواند سبب بهبود شرایط اتصال های عصبی در ساختار مغزی این کودکان شده و به بهبود شرایط آن ها کمک کند . "

بر اساس این پژوهش ها پیشنهاد می شود که استفاده از این روش بازی های تمرینی که در حقیقت نوعی بازی های ویدئوئی جهت انجام فعالیت های عملی محسوب می شوند ، پتانسیل کافی برای اضافه شدن به روش های درمانی در کودکان مبتلا به اوتیسم و گروهی از این افراد که از اختلالات بینائی رنج می برند داشته و می تواند  محرک های موجود در سیستم عصبی آن ها را تقویت کند .

این پژوهشگر  در ادامه توضیحات خود افزود : " عملکرد اجرائی سبب بالارفتن سطح هوش شده و این موضوع به ما اجازه می دهد تا برنامه ریزی بهتری داشته باشیم . این موضوع می تواند به افراد در تغییر نوع افکار و برنامه ریزی های خود در هنگام تغییر نقشه کمک کرده و همچنین به آن ها توانائی سرکوب رفتار ها و افکار نامناسب را می دهد . این مساله از این نظر دارای اهمیت است که به این گروه از افراد امکان داشتن استقلال در هنگام رسیدن به سنین بزرگسالی را داده و موجب می شود آن ها خود قادر به انجام فرایند تصمیم گیری باشند . "

پژوهشگران در این مطالعات از یک بازی تلفیقی با نام ماکوتو آره نا Makoto arena استفاده کردند که دارای فضائی وسیع به شکل مثلث بوده و در نقاط مختلف آن ستون هائی نصب شده است . در نقاط مختلف این محوطه ، نورها و صداهای ویژه ای با سطوح مختلف تعبیه شده که این موضوع می تواند به بهبود شرایط فیزیکی کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کند .

برای بررسی دقیق تر موضوع فوق الذکر ، پژوهشگران از 17 کودک و نوجوان مبتلا به اوتیسم که همگی در سنین مدرسه قرار داشتند و در آن ها عارضه اختلالات بینائی ویژه اوتیسم ASD شناسائی شده بود ،  استفاده کرده و آن ها را به مدت دو دقیقه در فضای ماکوتو آره نا قرار دادند . بیشتر این کودکان با مشکلات ناشی از اختلال محرک ها و عملکرد رو به رو بودند .

در این محوطه ، کودکان فوق الذکر که دارای اختلال بینائی اوتیسم بودند ، از میزان کمتری از فعالیت های جسمانی برخوردار بوده و استفاده از این بازی سبب افزایش مهارت های عملکردی آن ها شد . در این مطالعات پژوهشگران به وضوح شاهد بهبود سرعت عمل ، اجرای حرکات مختلف و مهارت های پاسخ به محرک ها در بین کودکان مبتلا به اوتیسم ، پس از تکرار چندباره این بازی ها بودند .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی پزشکی ورزشی Journal for Sports and Exercise Medicine. منتشر شده است . 

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا