استفاده از روبات هوشمند برای تحقیقات سرطان

بیماری های بسیاری در دنیای امروزی ما وجود دارند که به علت پیچیدگی بسیار زیاد نمی توان درمان مشخصی را برای تمامی موارد وقوع آنها در نظر گرفت. یکی از این بیماری ها، سرطان است که درمان آن معمولا نیاز به ترکیبی از فرایندهای خاص پزشکی و مصرف داروهای تلفیقی توسط بیمار دارد. حال تحقیق روش استفاده از هر یک از ترکیب های دارویی کاری دشوار و طاقت فرسا برای پزشکان محسوب می شود.

در این میان یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه آپسالای سوئد (Uppsala Universitet) موفق به طراحی کردن روبات هوشمندی شده اند که می تواند با بررسی شرایط بیماری، به تحقیقات درباره نحوه درمان سرطان کمک شایانی کند. این روبات می تواند با تحلیل شرایط، بهترین ترکیب برای تلفیق داروها را تشخیص داده و به مسئولان استفاده از این روبات پیشنهاد کند.

دکتر کلیس اندرسون (Claes Andersson) به عنوان راهبر فرایند تحقیقات ساخت این روبات درباره آن می گوید: «ما موفق به طراحی یک سیستم روباتیک شده ایم که می تواند آزمایش های متفاوت و متعددی را بر روی مواد مختلف برنامه ریزی کرده و به انجام برساند. هدف اصلی از این کار این است که بتوان به یک داروی مناسب دست پیدا کرد که بتواند بدون آسیب رساندن به سلول های عادی و سالم، سلول های سرطانی را از بین ببرد.»

از مزایای این روبات هوشمند این است که به جای آزمایش تک تک ترکیب های دارویی به صورت مجزا، چندین ترکیب را به صورت هم زمان مورد آزمایش قرار می دهد و همین امر نیز موجب می شود تا سرعت کار تحقیقات برای یافتن داروی مناسب برای درمان سرطان به مراتب بالا برود.

شایان ذکر است که نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی در نشریه بین المللی طبیعت (Nature) به چاپ رسیده و قابل دست رسی است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا