جستجوی گونه مقاوم حیات در قطب جنوب

سینا پرس : دریاچه وستوک (Vostok) که در قطب جنوب قرار دارد همانند دیگر دریاچه ها نیست چرا که سطح این دریاچه برای پانزده میلیون سال زیر لایه ای با ضخامت  دو مایل برابر با 3 کیلومتر و 210 متر یخ مدفون شده است . علاوه بر آن برخلاف دیگر دریاچه ها که بازیافت محتویاتشان به سرعت انجام می شود ، آب در دریاچه وستوک از برخی منابع ناشناخته بازیافت می شود که آن هم هر 13 هزار سال یک بار صورت می گیرد .

قابل توجه است که آب این دریاچه تحت فشار بیش از حد یخ های سطحی خود قرار دارد و به آسانی نمی تواند خارج شود . علاوه بر آن تا کنون این آب توسط فعالیت های انسانی و مواد شیمیایی آلوده نشده است و به عنوان بکر ترین آب زمین شناخته می شود .

دانشمدان تصور می کنند که ممکن است این دریاچه گنجینه ای از اکستریموفیل ها باشد . اکستریموفیل (Extremophile) به گروهی از ارگانیسم‌ ها یا موجودات تکامل یافته ای اطلاق می‌ شود که در محیط‌ های خشن فیزیکی یا شیمیایی یا سخت ترین و نامساعد ترین شرایط که عموماً حیات در آنها نا ممکن است ، زندگی می ‌کنند .

بر اساس اطلاعات ارائه شده در مقاله Nature در سال 2013 ، مطالعاتی بر یخ های سطحی . بالای بخش مایع این دریاچه انجام گرفته بود که نشان می دهد : ده ها نوع باکتری و قارچ و همچنین قطعات ژنتیکی که نشان از حضور ماهی ها یا سخت پوستان در آن دارد ، شناسایی شده اند .

علاوه بر این موضوع ، یک دانشمند روسی گزارشی ارائه داده است که این یخ ها حاوی یک نوع ناشناخته باکتری هستند که دی ان ای متفاوتی نسبت به دیگر نمونه های شناخته شده دارند . که این موضوع با وا کنش دیگر دانشمندان رو به رو شده و مخالفت های گسترده ای با این نظریه اعلام شد . این گروه از پژوهشگران معتقدند که نمونه های مورد بحث ،  به وسیله مواد شیمیایی ضد انجماد در به کار بردن مته برای شکستن یخ ، آلوده شده اند .

در اواخر ماه ژانویه سال جاری ، محققان مجددا برای مته زدن و شکستن یخ دریاچه اقدام کردند . آنها اعلام کردند که از روشی استفاده کرده اند تا نمونه یک لیتری آب دریاچه آلوده نشود . این نمونه  ثابت خواهد کرد که آیا در دریاچه وستورگ زندگی وجود دارد یا نه .

دریاچه وستوک بزرگترین دریاچه زیر یخی جهان است و از آنجایی که این دریاچه در سال 1996 میلادی کشف شد ، دانشمندان برای بررسی آن از رادار استفاده کردند تا بتوانند اطلاعات بیشتری راجع به آن دست آورند .

قابل توجه است که در حدود دویست دریاچه در قطب جنوب وجود دارد که در واقع نزدیک به هفتاد درصد آب شیرین زمین را در بر دارند .