نمایشگاه ایران تلکام 2015

 در نمایشگاه امسال که با حضور 212 شرکت و واحد تولیدی ایرانی و 80 شرکت خارجی و یا نمایندگی های این شرکت ها ادامه دارد، آخرین دستاوردها در زمینه ارتباطات، مخابرات و فناوری اطلاعات در معرض دید عموم قرار گرفته است. 

***اپراتورها
همچون سال های پیشین اپراتورهای موبایل حضور چشمگیر و پررنگ در نمایشگاه سالیانه مخابرات دارند. امری که با توجه به گستره فراوان مخاطبان و مشترکانشان و توان مالی این شرکت ها برای تبلیغات، دور از انتظار هم نیست. همراه اول یک سالن کامل را در اختیار دارد و در کنار معرفی سرویس های جدید خود، با برگزاری مسابقات مختلف نیز فضای نمایشگاه را برای بازدیدکنندگان مفرح تر کرده است. این اپراتور با شعار 'یه همراه پرسرعت'، با رویکرد ارائه خدمات نسل های 3 و 4 تلفن همراه، آخرین دستاوردها، محصولات و خدمات نوین خود را عرضه می کند. رایتل و ایرانسل هم فعالیت های مشابهی دارند و با در اختیار گرفتن غرفه های متعدد تلاش دارند هر یک با برجسته کردن خدمات و سرویس های خود از عرصه هماوردی نمایشگاه برای ربودن گوی سبقت در میدان تنگاتنگ رقابت اپراتورها نهایت بهره را ببرند.

در این میان غرفه ای با عنوان اپراتور چهارم توجه را به خود جلب می کند. اما مسئول روابط عمومی این شرکت تحت عنوان 'ایرانیان نت' می گوید که این شرکت همچون دیگر اپراتورها یک اپراتور موبایل نیست، بلکه ایجاد یک شبکه دسترسی فیبر نوری (FTTx) و عرضه انواع خدمات با سرعتی در حدود 20 مگابیت بر ثانیه را برای موسسات در گام نخست و شهروندان در فاز آتی دنبال می کند. 
وی توضیح می دهد که ایجاد این شبکه پهن باند شهرهای کشور ما را به رویای ساختارهای یک شهر هوشمند نزدیک تر خواهد کرد. از این زیرساخت برای مقاصد مختلف از جمله دولت الکترونیک، پزشکی مجازی، خدمات امن سازمانی، سرویس صوتی VoIP و ده ها کاربرد دیگر می توان بهره برد.

***تلفن همراه
با گردش در نمایشگاه، غرفه های نمایندگی و فروش تلفن های همراه بعضا با اسامی جدید و نا آشنا مشاهده می شوند. عمده آنها شرکت های ایرانی هستند که با درک اشتیاق کاربران ایرانی برای خرید موبایل خصوصا تلفن های پیشرفته و هوشمند، سعی در توسعه بازار و پر کردن خلل های آن با برندهای کمتر شناخته شده دارند. 

با این حال با نگاهی به همین نمایشگاه داخلی می توان با اتکا بر مصداق مشت نمونه خروار، حضور روزافزون و محسوس چینی ها را در بازارهای بین المللی و داخلی این حوزه حس کرد.

یکی از برندهای حاضر در نمایشگاه امسال که تابلوهای تبلیغاتی اش هم این روزها به وفور روی اتوبوس های شهر دیده می شود، با اتکا بر امتیازات سنتی بازار صنعت چین، گوشی هایی را تولید و عرضه کرده است که گفته می شود در حد و کیفیت برندهای مشهور جهانی، با همان سطح از توانایی ها و قابلیت های سخت افزاری و نرم افزاری، ولی با قیمتی در حد نصف رقبا است. 

آقای محمدشهاب شهبازیان، مدیر فروش و پشتیبانی یکی از این برندهای گوشی چینی حاضر در نمایشگاه می گوید: شرکت ما از شاخه های یک شرکت قدیمی فعال در یزد است که از سالیان پیش کاربران به واسطه تولید انواع بردالکترونیک آن را می شناسند. هم اکنون تصمیم گرفته ایم با همکاری این کمپانی نوظهور چینی محصولاتی را نیز در رده اسمارت فون، تبلت و پاوربانک در بازار داخلی عرضه کنیم که پشتیبانی آن نیز بر عهده ما خواهد بود. 

اما مهندس مهدی حسینی، مدیر فنی یک شرکت الکترونیکی ایرانی نیز خبرهای خوبی در حوزه دستاوردهای داخلی دارد: شرکت وی به تازگی برای نخستین بار در کشور به تولید بردهای ECU یا همان به اصطلاح رایانه خودرو مبادرت کرده است. بردهای پیچیده دیگر صنایع خودروسازی و تجهیزات پزشکی همچون دستگاه های مانیتورینگ علائم حیاتی ((ICU,CCU نیز از دیگر فعالیت های جدید انجام شده توسط تولیدکنندگان این شرکت ایرانی است.

***شرکت های دانش بنیان
شرکت های دانش بنیان هم در نمایشگاه امسال حضور فعالی دارند. رئیس هیئت مدیره یکی از این شرکت ها به خبرنگار گروه علمی ایرنا می گوید: مقر شرکت دانش بنیان ما در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است و در پارک علم و فناوری استان فارس هم حضور داریم.

رویکرد اصلی این شرکت تولید علم و فناوری و از جمله دستاوردهای نوین آن که به عرصه تلکام امسال آورده، نخستین دستگاه تلفن IP Phone ایرانی است. این شرکت موفق شده است، قیمت نمونه های نخستین دستگاه های تولیدی خود را به زیر 350 هزار تومان برساند. در حالی که بهای انواع خارجی آن هم اکنون حدود 550 هزار تومان است. ضمن اینکه محصول داخلی توانسته است تمام استانداردها و تاییدهای داخلی و خارجی را کسب کند.

مهندس 'پیام شعبانیان' نیز از فعالان این حوزه از تولید نخستین ویدئوفون ایرانی به صورت صفر تا صد در داخل کشور در آینده نزدیک خبر داد. 

***ماهواره و آنتن های مخابراتی
در حوزه مخابرات و تجهیزات ماهواره ای فناوران جوان ایرانی به موفقیت های چشمگیری نایل شده اند. 
یکی از تولیدکنندگان باسابقه در این حوزه، جدیدترین رادار حفاظت پیرامونی تولیدی خود را به تلکام 2015 آورده است. از این رادارها در مراکز امنیتی، پالایشگاه ها و تاسیسات مشابه استفاده می شود و توانایی شناسایی هر نوع موجود خارجی را در برد 1600 متری دارد.

به گفته رضا نجفی، کارشناس تحقیقات این تولید کننده ، ساخت این رادار پیشرفته که 100 درصد تولید داخل است، با همکاری دانشگاه تهران در مدت دو سال انجام یافته است که حدود سه ماه قبل عرضه شد. 

یکی از مزیت های تولیدات داخلی و خودکفایی در عرصه های مختلف که همواره نیز در فرمایشات مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته، جلوگیری از خروج ارز از کشور و حتی یافتن توان صادرات به مدد قیمت های کمتر در عین حفظ کیفیت بالا است. به طور مثال، کارت های پردازش GDAQ که یکی از هوشمندترین کارت های هوشمند سطح بالای فناوری جهان است و عموما در رادارها، سامانه های پایش رادیویی و سیستم های جهت یاب کاربرد دارد، قبلا به قیمتی در حدود 16 میلیون تومان از خارج خریداری می شد. اما به لطف توانمندی دانشمندان بومی، این کارت ها اینک با قیمتی در حد یک شانزدهم نمونه های خارجی با همان کیفیت و سطح استاندارد تولید می شود. 

دستاوردهای ملی در حوزه صنایع مخابرات و اطلاع رسانی به مرحله ای رسیده است که مجموعه معظمی چون سازمان تنظیم مقررات رادیویی هر 13 آنتن خود به منظور پایش رادیویی را از شرکت های داخلی تهیه می کند. 

نخستین دستگاه نمایش دهنده طیف فرکانسی (Spectrum) نیز از جمله دستاوردهای داخلی ارائه شده در تلکام امسال بود. 
علاوه بر این، یکی از محصولات قابل ستایش دیگر که توجه بازدیدکنندگان نمایشگاه را جلب می کند، آنتن های BTS تولید داخل بود که برای اولین بار در ایران ساخته و توسط آزمایشگاه های دانشگاه های شریف و تهران نیز تست و تایید شده است. هم اکنون اپراتور رایتل از این آنتن های تولید داخل بهره می برد. به گواهی کارشناسان، این محصول، برتر از نمونه های چینی موجود در کشور و قابل قیاس با محصولات باکیفیت اروپایی و آلمانی است که در زمینه ساخت آنتن های BTS در جهان سرآمد محسوب می شوند.

***شبکه و مراکز داده
در حوزه زیرساخت های شبکه، شرکت های ایرانی بیش از پیش فعال و پیشگام شده اند. 
بابک رشیدی، قایم مقام مدیر عامل یکی از شرکت های فعال و با سابقه 21 ساله در این حوزه به خبرنگار ایرنا توضیح می دهد: هم اکنون ایران در زمینه تمام محصولات شبکه های کامپیوتری و مراکز داده به خودکفایی کامل رسیده است. دیتاسنترهای سیار که امروزه کاربرد گسترده ای برای پشتیبانی مرکز داده بانک ها و سایت های نظامی دارد، توسط شرکت ما صورت می گیرد. این شرکت در حال حاضر توانایی عرضه انواع راهکارهای سرمایشی را هم به صورت گازی (DX) و هم به صورت مشابه دستگاه های خانگی (Chilled water) دارد. 

***محصولات جانبی
وقتی می شنویم برخی از شرکت های ایرانی در سطح تولید و کیفیت به آستانه ای رسیده اند که به صادرات محصولات ایرانی به کشورهای خارجی مبادرت می ورزند، بیش از پیش بر هویت اسلامی – ایرانی خود می بالیم.

مهدی ناظمیان، مدیر عامل یک شرکت ایرانی در همین زمینه از آغاز صدور باتری های خورشیدی به کشورهای همسایه عراق و ترکیه خبر می دهد. ناظمیان به خبرنگار ایرنا گفت که شرکت وی هم اکنون با همکاری وزارت نیرو به راه اندازی نیروگاه های کوچک با توان تولید دو تا 10 مگاوات در نقاط مختلف کشور اقدام کرده است تا شمار بیشتری از ایرانیان خصوصا در شهرهای دورافتاده تر از نعمت برق برخوردار شوند. 

***حضور شرکت های خارجی
اعلام شده است نمایندگان 17 کشور جهان در نمایشگاه امسال حضور دارند، با این حال نمایشگاه امسال را نمی توان به سیاق سال های اخیر یک نمایشگاه چندان بین المللی دانست. در گشت و گذار در نمایشگاه عمدتا غرفه های متعلق به شرکت های خارجی فعال در حوزه مخابرات مشاهده می شود که اکثرا متعلق به کشور شرق دور، چین بودند. چینی ها به تناسب حضور پررنگشان در صنایع مخابراتی کشور ما در سال های اخیر، در تلکام 2015 نیز محصولاتشان را از کابل ها و فیبرهای نوری و سوییچ ها گرفته تا راه حل های شبکه نرم افزاری و سخت افزاری در معرض نمایش گذاشته بودند.

علاوه بر چین، اسلواکی، امارات متحده عربی ، ایتالیا ،آلمان، تایوان ، ترکیه، جمهوری چک، روسیه، سنگاپور، سوئیس، صربستان، فرانسه، کرواسی، لهستان، لیتوانی، مالزی و هند نیز در زمره کشورهایی هستند که نامشان در فهرست شرکت کنندگان خارجی که نمایندگانشان در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات حاضر هستند، آمده است.

در مجموع، با وجود شرایط بینابینی کشورمان از لحاظ فناوری به سبب تبعات منفی تحریم ها، تلکام 2015 از جنبه های مختلف بارقه های امید را در دل کارشناسان، دست اندرکاران و صاحبان صنایع مرتبط و علاقه مندان روشن می کند. بر این اساس امید می رود نمایشگاه آتی در سال 2016 میلادی به لحاظ دستاوردهای فناوران و دانشمندان کشورمان در راستای خودکفایی صنایع مخابراتی، در کنار حضور و تعامل مفید و سازنده با شرکت های معتبر جهانی، پربارتر از قبل باشد.
به گزارش ایرنا، فعالیت نمایشگاه ایران تلکام 2015 ساعت 17 هفتم مهرماه به پایان می رسد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا