اختلالات بینایی نوزادان نارس قابل پیشگیری است

دکتر امین الله نیک اقبالی افزود: عروق شبکیه چشم نوزادان نارس، ناکامل است و دیر تشکیل می شود. حال وقتی همین نوزادان نارس در بخش مراقبت های ویژه نوزادان یا همان NICU بستری می شوند، به دلیل اکسیژن بالایی که در این دستگاه های نگهداری نوزادان (آنكوباتور) وجود دارد، همین اکسیژن بالا و مستمر در این دستگاه ها می تواند باعث جوانه زدن عروق جدید و غیرطبیعی در چشم نوزاد شود.

به گفته این فوق تخصص شبکیه و زجاجیه، علایم این بیماری چشمی به شکل های مختلفی مثل خونریزی چشم، تشکیل بافت های سخت در چشم و بی رغبتی نوزاد برای استفاده از یکی از چشم هایش بروز پیدا می کند.

این چشم پزشک تاکید کرد: اگر نوزادی قبل از 35 هفتگی به دنیا بیاید و وزنی زیر 1200 گرم داشته باشد، احتمال ابتلای او به این بیماری وجود خواهد داشت.

نیک اقبالی درباره آسیب های این بیماری در نوزادان نارس هم خاطرنشان کرد: این بیماری در شرایطی که به آن رسیدگی نشود و یا دیر تشخصیص داده شود، می تواند منجر به جدا شدن شبکیه، آب سیاه، آب مروارید، تنبلی چشم، نزدیک بینی، انحراف چشم و یا حتی موجب نابینایی نوزاد شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به همه والدین توصیه کرد: در صورتی که نوزادی نارس به دنیا آمده باشد، حتما والدین پس از تولد نوزادشان، به چشم پزشک مراجعه کنند و این معاینه حیاتی را به ماه های بعدی تولد نوزاد نارس موکول نکنند، زیرا گذر زمان در فرآیند درمان بیماری رتینوپاتی، بسیار خطرناک است و تاخیر در درمان موجب شود که این نوزادان تا پایان عمر با اختلالات بینایی دائمی زندگی کنند.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا