اجرای برنامه های هفته پژوهش بر اساس قوانین بالادستی

 جلال بختیاری در خصوص برنامه های هفته پژوهش گفت: برنامه‌های این هفته بر اساس قوانین بالادستی، با توجه به سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و مصوبات ستاد ملی هفته پژوهش اجرایی می‌شود.وی با اشاره به تشكیل دبیرخانه دائمی ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری اظهار داشت: این ستاد از ابتدای دی ۹۳ آغاز به كار كرد و پس از برگزاری جلسات مختلف، آیین نامه اجرایی این هفته مصوب شد و مقرر شد که سایر فعالیت‌ها بر اساس آن انجام شود.

بختیاری افزود: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم رئیس ستاد و مدیركل دفتر پشتیبانی پژوهش و فناوری دبیر ستاد و معاونان پژوهش و فناوری وزارتخانه های بهداشت، نفت، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، كشور، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، جهاد كشاورزی و دانشگاه آزاد، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان انرژی اتمی ایران و جهاد دانشگاهی اعضای ستاد هستند.

وی ادامه داد: همچنین وزارت آموزش و پرورش، حوزه علمیه قم، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران اعضای نقش‌آفرین ستاد ملی هفته پژوهش  را تشكیل می‌دهند.

دبیر ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و رونمایی از دستاوردهای جدید، جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر، جشنواره ملی ایده‌های برتر و حمایت از بازار ایده، برنامه‌های استانی هفته ملی پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی را از جمله برنامه های این هفته برشمرد.

وی افزود: برپایی فن بازار، اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، روسای موسسات پژوهشی دولتی و غیردولتی و مستندسازی یافته‌ها و دستاوردهای پژوهش و فناوری جدید از دیگر برنامه‌های هفته ملی پژوهش و فناوری است.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری تشكیل جشنواره ملی ایده‌های برتر و حمایت از بازار ایده و استارت‌آپ دانشجویی و جشنواره تجلیل از پژوهشگران دانش‌آموزی را دو برنامه جدید هفته ملی پژوهش و فناوری در سال جاری دانست. 

وی گفت: جشنواره دانش‌آموزی با محوریت وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود. البته در سال‌های قبل به صورت همكاری این امر انجام شده ولی امسال هم آیین‌نامه و هم تفاهم‌نامه مدونی برای آن شكل گرفته تا این جشنواره به صورت علمی به توانمندی پژوهشی دانشگاه‌ها متصل شود

دبیر ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری افزود: برنامه های استانی این هفته با همكاری وزارت كشور متفاوت با سال‌های گذشته برگزار می‌شود و در این زمینه علاوه بر تدوین آیین‌نامه‌های مربوطه، ارتباط از طریق استانداران و رئیس دانشگاه مادر هر استان جهت برگزاری هفته ملی پژوهش و فناوری در استان‌ها با اولویت دادن به تحقیقات بومی شكل گرفته است

بختیاری با بیان اینكه مشاركت دستگاه‌ها امسال نسبت به سال قبل تقویت شده، افزود: دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی، آخرین یافته‌های خود را با اولویت‌ شكل‌گیری ایده‌های مبتنی بر فناوری، تولید یا ساخت نمونه‌های اولیه دارای تأییدیه از مراجع ذیصلاح، فناوری‌های آماده تجاری‌سازی و ورود به بازار و پژوهش‌های به نتیجه رسیده سال ۹۴- ۱۳۹۳ را در اختیار دبیرخانه قرار خواهند داد.

وی با اشاره به اینكه ستادهای استانی هفته پژوهش و فناوری متفاوت‌تر از سال‌های گذشته پیش‌بینی شده‌اند گفت: آیین‌نامه‌ای در این زمینه تهیه شده كه به امضای معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم و رئیس مركز مطالعات راهبردی وزارت كشور رسیده و به استانداران سراسر كشور اعلام شده است.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری افزود: در این آیین نامه مقرر شده است كه ستاد هفته پژوهش و فناوری در سطح استان‌ها آغاز به فعالیت كنند تا بتوانند پتانسیل‌ها، فناوری‌های بومی و پژوهشگران و فناوران برتر استان‌ها را در هر منطقه معرفی كنند

وی خاطرنشان كرد: امسال فناوری‌ و دستاوردهای برتر قابل ارائه در سطح ملی، در قالب ۲۰متر فضا برای هر استان در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری ارائه خواهد شد.

بختیاری گفت: اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، روسای موسسات پژوهشی دولتی و غیردولتی با حضور معاونان و مدیران پژوهش و فناوری در هفته ملی پژوهش و فناوری برگزار می‌شود

 نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری ۲۳ تا ۲۶ آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا