الحاق تالاب هامون به شبکه جهانی انسان و کره مسکون تصویب شد

 اصغر محمدی فاضل در گفت و گو با ایرنا افزود: موضوع الحاق تالاب هامون به شبکه جهانی انسان و کره مسکون از سال 92 و با سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به استان سیستان و بلوچستان مطرح شد.وی اظهار کرد: بعد از بررسی های انجام شده برای انجام این کار، دانشگاه محیط زیست به عنوان مشاور انتخاب و مطالعات پایه انجام شد، بعد از آن طرح اولیه برای یونسکو ارسال شد که مورد استقبال قرار گرفت.

وی گفت:امروز در جلسه ای با حضور علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان موضوع مورد بررسی بیشتر قرار گرفت و استاندار ضمن استقبال از اقدامات انجام شده آمادگی استان برای اجرای این پروژه را اعلام کرد.
سرپرست دانشگاه محیط زیست افزود: استاندار سیستان و بلوچستان درباره تامین اعتبارات لازم برای اجرای این پروژه در طول برنامه ششم توسعه اعلام آمادگی کرد.
فاضل ادامه داد: پیش بینی می شود موضوع الحاق هامون به شبکه جهانی ذخیره گاه های زیست کره در اجلاس جهانی انسان و کره مسکون که در مارس 2016 ( اسفند 94) در پرو برگزار می شود، مورد بررسی قرار گیرد.
رییس انستیتو علوم و فناوری محیط زیستی اکو گفت: الحاق به شبکه یونسکو سبب افزایش توجه جامعه جهانی به ارزش های طبیعی و فرهنگی منطقه و هماهنگی بیشتر نهادهای دولتی و نیز مشارکت مردمی در راستای حفاظت از تالاب هامون می شود.
فاضل ادامه داد: بعد از بررسی ها، منطقه ای با وسعت حدود یک میلیون هکتار شامل پناهگاه حیات وحش هامون و تالاب بین المللی هامون برای الحاق به شبکه جهانی انسان و کره مسکون تعیین شد.
نایب رییس کمیته ملی انسان و کره مسکون گفت: ذخیره گاههای زیست کره با نظارت یونسکو در کشورهای عضو سازمان ملل ایجاد می شوند تا ضمن حفظ ارزش های طبیعی و تنوع زیستی، توسعه پایدار و بهره مندی جوامع محلی از خدمات زیست بوم نیز مورد تاکید قرار گیرد.
وی افزود:تالاب بین المللی هامون سالها است در کنوانسیون رامسر ( معاهده ای در مورد حفاظت از تالاب های دنیا ) به ثبت رسیده که با توجه به اهمیت حفاظت از این تالاب و نقش آن در معیشت اهالی منطقه ، مقرر شد به شبکه یونسکو ملحق شود.
فاضل گفت:در آخرین جلسه کمیته ملی انسان و کره مسکون که پنجم مهرماه با حضور اعضا برگزار شد، موضوع الحاق تالاب هامون به شبکه جهانی کره انسان و کره مسکون به تصویب رسید.
کمیسیون ملی یونسکو، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان بنادر و دریانوردی و چند دانشگاه، موسسه و سازمان های مردم نهاد از اعضای این کمیته هستند.
تالاب بین المللی هامون یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که با مساحتی حدود 5700 کیلومتر مربع و دامنه عمقی 1 تا 5 متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان واقع شده است.
مشکلات کم آبی چند سالی است حیات این حوضه آبی را تهدید می کند و از آنجا که معیشت تعداد زیادی از اهالی منطقه به وجود این تالاب وابسته است از این رو سازمان حفاظت محیط زیست رایزنی های زیادی را با افغانستان و مجامع بین المللی برای تامین حقابه آن انجام داده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا