ترکیب بهبود دهنده سلول های آسیب دیده در سکته مغزی و قلبی

سینا پرس : به زودی برای بیماری های سکته مغزی ، حمله قلبی و صدمات ناشی از ضربه های مغزی شیوه درمانی جدیدی مبتنی بر داروها ایجاد خواهد شد .  محققان ترکیبی را کشف کرده اند که پتانسیل این را دارد تا مرگ سلول ها را در اینگونه بیماری ها متوقف سازد .

پژوهشگران معتقد هستند : مشتقات humanin  که به طور طبیعی در ژنوم میتوکندری سلولی کد گذاری می شوند ، می توانند کلیدی برای ایجاد کردن روش  درمانی جدیدی در این گونه بیماری ها باشند .

لازم به ذکر است که هیومنین (humanin) یک نوع پیتید peptide (پلیمر کوچکی که از به هم پیوستن اسیدهای آمینه با ترتیب مشخصی تشکیل شده‌ ) ، است که در ژنوم میتوکندری توسط ژن آران‌ای ریبوزومی (ribosomal RNA) 16s کد گذاری می شود .

پروفسور ابراهام پارولا (Abraham Parola) استاد دانشگاه گوریون بن (Ben Gurion) در این رابطه می گوید که سکته مغزی ، حمله قلبی و صدمات ناشی از ضربه مغزی ، بیماری های جداگانه ای هستند که آسیب های مشترک و پایانی مشابی دارند که می توان به مرگ سلولی ، آسیب های انسانی ناشی از کمبود اکسیژن یا هیدروکسی  و کم شدن سطح  اکسیژن در سلول ها اشاره کرد .

در این بیماری های یاد شده ، عدم عرضه خون به بافت های آسیب دیده ، آغاز فرآیندی است که در نهایت به توقف تولید آدنوزین تری فسفات (Adenosine Triphosphate) منجر می شود و در آن صورت آدنوزین تری فسفات انرژی را به مولکول ها منتقل نکرده  و این موضوع به معنی حکم مرگ سلول است .

در این پژوهش ها ، محققان اثر آنالوگ  humanin AGA (C8R) -HNG17 و AGA-HNG را مورد آزمایش قرار دادند . آنها موش هایی را که از ضربه مغزی آسیب دیده بودند را با آنالوگ HNG17 درمان کردند که این درمان با موفقیت ، کاهش اختلالات را در بر داشت . آنها اعلام کردند که برای یک درمان ایده آل و مطلوب ممکن است از یک سیستم تحویل دارو با HNG17 به عنوان هدایت کننده ترکیب استفاده شود .

لازم به ذکر است که بر اساس برنامه اعلام شده توسط سرپرست این تیم پژوهشی ، یافته های این پژوهش در پنجاه و ششمین نشست سالانه جامعه بیوفیزیکی (Biophysical Society’s 59th annual meeting) در بالتیمور (Baltimore) واقع در ایالت مریلند (Maryland) ایالات متحده امریکا ارائه خواهد شد .  

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا