‌قهوه‌ای منزوی در مشهد دیده شد

مهدی حاتمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در تابستان دو سال پیش به طور اتفاقی توجه‌اش به یک نوع عنکبوت از گونه‌ای خاص به نام قهوه‌ای منزوی جلب شد، اظهار کرد: بعد از پیگیری و بررسی‌های علمی مقاله‌ای در این خصوص به تلاش دکتر امید میرشمسی کاخکی نوشته شد که در ژورنال‌ علوم نیز چاپ شد.

وی ادامه داد: برای شناسایی این عنکبوت از چند فاکتور ویژه از جمله بدن گیتار شکل و رنگ قهوه‌ای این نوع از عنکبوت که در چند رنگ قهوه‌ای موجود است، استفاده می‌شود. این عنکبوت سه جفت چشم دارد که با فاصله روی سرش قرار گرفته است و از این ویژگی‌های ظاهری برای شناسایی این عنکبوت استفاده می‌شود.

دبیر سابق انجمن‌های علمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه این نوع خاص عنکبوت بومی آمریکاست، ‌افزود: این عنکبوت در مکان‌های خلوت در خانه‌ها مثل جا رختخوابی خانه‌ها در انزوا زندگی می‌کند.

حاتمی خاطرنشان کرد: قهوه‌ای منزوی تار می‌بافد و محل زندگیش قابل مشاهده نیست. سم این گونه از عنکبوت‌ها فساد بافتی ایجاد می‌کند و در محل گزش به دلیل آنزیم‌هایی که منتقل می‌کنند پروتئین بافت را از هم جدا می‌کند. تب شدید و لرزش بدن در روز اول از علائم گزش این عنکبوت است که به مرور زمان از بین می‌رود اما محل گزش تاول می‌زند و بافت این قسمت فاسد می‌شود که به مرور زمان برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هنوز نحوه درمان مشخصی برای این سم کشف نشده است، اضافه کرد: گزش این عنکبوت می‌تواند در درازمدت موجب سرطان شود بنابراین توصیه می‌شود پس از گزش هر نوع عنکبوتی در محل گزش، یخ قرار داده تا از گسترش سم جلوگیری و به مراکز درمانی مراجعه شود.

دبیر سابق انجمن‌های علمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی با بیان اینکه این عنکبوت در شهر مشهد در حال گسترش است، ادامه داد: تاکنون حدود 11 نمونه از این عنکبوت در منطقه کوهسنگی یافت شده است.

حاتمی با تاکید بر اینکه این عنکبوت‌ها در شرایط آرام و کثیف به صورت منزوی زندگی می‌کنند، یادآور شد: با تمیز نگه داشتن محیط می‌توان از گسترش این گونه که ناخواسته از آمریکا و به مرور زمان وارد منطقه خاورمیانه شده است، جلوگیری کرد.