تاثیر نوشیدنی های حاوی پروبایوتیک بر درمان دیابت

سینا پرس : وجود نوشیدنی های حاوی پروبایوتیک (probiotic) در رژیم غذایی افراد ، می تواند در جلوگیری از مقاومت به انسولین  که یکی از مهمترین دلایل بیماری های مرتبط با آن همچون دیابت نوع 2 موثر است ، باشد .

کارل هالستون (Carl Hulston) از دانشگاه لافبورو (Loughborough) انگلستان در این رابطه توضیح می دهد که مصرف بیش از حد غذاهای بسیار چرب می تواند به مقاومت در برابر انسولین و در نتیجه دیابت منجر شود . در هر حال پزشکان و کارشناسان تغذیه این مساله را اعلام می کنند که مصرف غذاهای چرب حتی برای یک دوره کوتاه در متابلیک و سوخت و ساز بدن تاثیر گذاشته و در نتیجه باعث ابتلا به دیابت نوع 2 می شود . او در ادامه یادآور شد : اثبات این مساله که یک پروبیوتیک دارای پتانسیل جلوگیری از مقاومت به انسولین در انسان است ، یک موفقیت قابل توجه در زمینه پزشکی و درمان بیماری ها محسوب می شود .

در این پژوهش های انجام شده ، هفده نفر افراد سالم به دو گروه تقسیم شدند. هر دو گروه ، به مدت سه هفته ، به مصرف غذاهای همیشگی خود پرداختند در حالی که یکی از این دو گروه هر روز از دو بطری نوشیدنی های حاوی پروبایوتیک همچون شیر تخمیر شده پروبیوتیک مصرف کردند . در هفته چهارم ، هر دو گروه از یک رژیم غذایی با چربی بالا و پر انرژی استفاده کردند با توجه به این مساله که مصرف پروبیوتیک برای همان گروه در طول این هفته نیز ادامه داشت .

نتایج حاصل از این بررسی ها نشان دادند که مصرف غذاهای بیش از حد چرب برای مدت هفت روز باعث شد تا حساسیت به انسولین تقریبا 27 درصد در شرکت کنندگان کاهش پیدا کند . اما گروهی که در این مدت به مصرف نوشیدنی های حاوی پروبایوتیک پرداختند ، کنترل قند خون خود را حفظ کردند و بدنشان همچنان واکنش انسولین را در بر داشت .

نتایج به دست آمده از پژوهش ها و بررسی های غیر مستقیم در این مساله نیز نشان می دهند که میکروارگانیک های  ساکن روده در ایجاد بیماری های متابولیک بدن نقش دارند .

این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در مجله بریتانیایی تغذیه (Nutrition) به صورت آنلاین منتشر شده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا