استفاده از گاز مایع طبیعی برای کاهش آلایندگی کشتی ها

سینا پرس : یک مرکز تحقیقاتی در  شهر کپنهاگ (Copenhagen)  دانمارک ، یک موتور کشتی جدید و  منحصر به فرد را ساخته است . طراحی این موتور به گونه ای است که هم با سوخت دیزل و هم با گاز مایع کار می کند و انتشار گازهایی مانند دی اکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن را کاهش می دهد .

دانشمندانی که در این پروژه  فعالیت داشته اند ، اعلام کردند : عملکرد این موتور با موتورهای دیزلی معمولی تفاوت چندانی ندارد .

مایکل جانسون کرایگر  (Michael Johnsen Kryger) مهندس مکانیک شرکت MAN Diesel & Turbo در این رابطه توضیح می دهد که اپراتورهای کشتی ، صفحه های نمایش بیشتری بروری پنل در اختیار دارد تا بتوانند  نظارت بهتری بر عملکرد کشتی داشته باشند . تنها عملکرد اضافی آنها این است که در صورت لزوم گاز را تحت فشار قرار دهند .

از بزرگترین چالش های این پروژه ، ساخت قطعه ای با مواد جدید است که ایمنی موتور را تضمین می کند . کرایگر  در رابطه با عملکرد این موتور چنین توضیح می دهد : در این سیستم ، گاز تحت فشار تقریبا 300 بار (bar) و یا 300 اتمسفر (برابر با 30 هزار کیلو پاسکال) قرار دارد . ما در سیستم این موتور یک دیواره دوجداره داریم که شامل لوله های درونی و بیرونی است . لوله بیرونی به طور مرتب تخلیه می شود و ما مرتبا جریان گاز را اندازه گیری کرده و نظارت می کنیم . در این صورت ما می توانیم هر گونه نشتی گاز را در این سیستم تشخیص دهیم .

یوهان فردریک هولت (Johan Fredrik Hult) ، مهندس نور و لیزر (optical engineer) که از شاخه های علم مطالعه خواص نور است ، از سوی شرکت MAN Diesel & Turbo با این پروژه همکاری داشته است . او در این رابطه توضیح می دهد : ما با کمک دوربین های پر سرعت و آندوسکوپ توانستیم درون موتور را نگاه کنیم . در واقع با این روش فرآیند ورود گاز طبیعی با فشار زیاد و احتراق آن توسط شمع های دیزلی درون موتور را بهتر درک کردیم . درک این مساله  به ما کمک کرد تا ، زمان بندی و ترتیب هندسی انژکتورهای مختلف را به منظور بازدهی احتراق گاز در بیشترین میزان ، بهینه سازیم .

قابل توجه است که تا کنون صاحبان کشتی بیش از صد موتور از اینگونه موتورهای جدید خریداری کرده اند تا ناوگان خود را با آن ها مجهز سازند . از آن جهت که مقررات و قانون های زیست محیطی روز به روز سختگیرانه تر می شود ، خریداری این موتور برای صاحبان کشتی ها سودمند خواهد بود .

پیتر اندرسون (Peter Andersson) ، مدیر مرکز مدیریت کشتی در شرکت حمل و نقل دریایی اتحادیه اروپا (United European Car Carriers) می گوید : شما باید چشم انداز دراز مدت را در نظر داشته باشید . شما یک کشتی را بین 25 تا 30 سال به کار می گیرید و با این اوصاف نمی توانید از سوخت هایی استفاده کنید که سولفور زیادی دارند . در واقع ساخت و تولید این گونه موتورهای جدید به سود هر دو طرف خواهد بود .

فن آوری و تکنولوژی امروز امکان استفاده صد در صد از گاز طبیعی برای تامین سوخت موتور کشتی ها را ایجاد کرده است . کارشناسان این حوزه  معتقد هستند که بازار سوخت نیازمند وفق پیدا کردن با این مساله است .

لارس . ار . جولیوسن (Lars R. Juliussen) ، مسئول هماهنگ کننده پروژه اروپایی هلیوس (Helios) در این رابطه اظهار داشت : به نظر من ما نیازمند بررسی سیستم های سوخت رسانی و انبار کردن گاز طبیعی مایع در مقیاس بزرگ هستیم . در صورتی که منبع مطمئن و ایمن سوخت گاز مایع در دسترس باشد ، مردم به سوی مصرف صد در صدی این سوخت کشیده خواهند شد .

لازم به ذکر است که نود و نه در صد ناوگان های تجاری دنیا ، از کشتی هایی با موتور دیزل استفاده می کنند . محققان معتقد هستند که به طور بالقوه بازار بزرگی برای ارائه این محصول وجود دارد و آینده روشنی پیش رویشان قرار گرفته است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا