انجام آزمایش تعیین قدمت اسکلت مونالیزا

یک تیم تحقیقاتی که سایت صومعه سانتا اورسولا (Sant’ Orsola) را در شهر فلورانس حفاری کرده بودند، ادعا کردند که بقایای استخوان های پیدا شده در این سایت ، به لیزا گراردینی (Lisa Gherardini) همسر یک تاجر ابریشم از قرن شانزدهم تعلق دارد . بر اساس این ادعا لیزا گراردینی مدل نقاشی لئوناردو داوینچی قرار گرفته بود تا پرتره ای از آن کشیده شود که بعدها به شاهکار داوینچی تبدیل شد .

قابل توجه است که لیزا گراردینی سال های آخر عمر خود را در انزوا در صومعه سانتا اورسولا گذرانده بود. آزمایش ها و آنالیز کربن چهارده این استخوان ها نشان می دهد که لیزا در جولای سال 1542 میلادی در سن 63 سالگی در گذشته است اما این استخوان ها برای آزمایش دی ان ای مناسب نبوده چرا که بیش از حد پوسیده شده اند .

جورجیو جروپونی (Giorgio Gruppioni) از دانشگاه بولونیا (University of Bologna) واقع در ایتالیا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : « بزرگترین مشکل ما در این بررسی ها، قطعات استخوانی بوده که بسیار ریز و بسیار پوسیده وتخریب شده هستند . »

این تیم تحقیقاتی اعلام کردند ، در صورتی که در ادامه حفاری یک  استخوان جمجمه پیدا شود ، قصد دارند به بازسازی چهره آن پرداخته و سپس آن را با نقاشی معروف مونالیزا اثر داوینچی مقایسه کنند.

لازم به توضیح است که نقاشی چهره مونالیزا که با نام  لبخند ژوکوند نیز شناخته می شود ، نام یکی از معروف ترین تابلوهای لئوناردو داوینچی بوده که با استفاده از رنگ روغن روی چوب سپیدار کشیده شده است . این تصویر پرتره مونالیزا به دلیل لبخند خاص چهره صاحب آن بسیار مشهور شده است . قابل ذکر است که کشیدن این نقاشی بین سال های  1503 تا 1506 میلادی به لئوناردو داوینچی سفارش داده شده بود .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا