پروژه ناسا برای کاهش سوخت و زمان پروازهای تجاری

سازمان ناسا در میان بیشتر مردم جهان به علت کاوش های فضایی و امور مربوط به نجوم و ستاره شناسی مشهور است ولی فعالیت این سازمان تنها به این موارد محدود نمی شود و سالانه پروژه های مختلفی در رده های مختلف علمی توسط این سازمان به انجام می رسند.

یکی از مصادیق بارز این پروژه ها، برنامه ویژه ناسا برای کاهش میزان مصرف سوخت و کاهش پرواز در هواپیماهای مسافربری در رده تجاری است. این فرایند به واسطه یک ساختار نرم افزاری ممکن خواهد بود که با نام TAP شناخته می شود. این نرم افزار نام خود را ابتدای کلمات Traffic Aware Planner گرفته است و همان طور که از نام آن مشخص است، به برنامه ریزی آگاهانه ترافیک هوایی می پردازد.

این سیستم با استفاده از ساختار تحلیلی پیشرفته خود ابتدا داده های مربوط به هر هواپیما را تحلیلی می کند. این داده ها شامل ارتفاع، سرعت حرکت، شرایط جوی و غیره هستند. پس از برداشت این اطلاعات از هر یک از هواپیماها، اطلاعات مشابه از هواپیماهای دیگر نیز در یک مرکز داده به صورت همزمان تحلیل شده و به این ترتیب مسیرهای متعددی برای حرکت هواپیما در نظر گرفته می شود.

در ادامه هر یک از این مسیرها توسط این نرم افزار مورد بررسی قرار گرفته و بهترین مسیر که می تواند کمترین مصرف سوخت و زمان رسیدن به مقصد را برای هواپیما به همراه داشته باشد، به خلبان معرفی می شوند. این ساختار علاوه بر کاهش مصرف انرژی و زمان می تواند برای پیش گیری از بروز تصادف های هوایی نیز به خوبی به کار گرفته شود.

شایان ذکر است که در طول سه سال آینده قرار است تا دو شرکت بزرگ هوایی یعنی خطوط هوایی ویرجین ایالات متحده آمریکا (Virgin America) و خطوط هوایی آلاسکا (Alaska Airlines) از نرم افزار TAP در ساختار پروازی خود استفاده کنند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا