گرایش بالا به مصرف دخانیات پس ترک اعتیاد

مصرف دخانیات و اعتیاد به مواد مخدر دو مورد بسیار ناپسند در جوامع امروزی هستند که متاسفانه تنها به مورد دوم به چشم یک بحران نگاه می شود و مورد اول معمولا به علت وجود صنایع بزرگ تولید دخانیات، کمتر مورد انتقاد مستقیم قرار می گیرد. حال دانشمندان دریافته اند که افرادی که دوره های ترک اعتیاد را پشت سر نهاده اند به نسبت انسان هایی که عاری از این مشکل (اعتیاد) بوده اند، تمایل بیشتری به مصرف توتون و تنباکو نشان می دهند.

در این تحقیقات که تعداد 20 کشور جهان به عنان جامعه آماری آن در نظر گرفته شده بود مشخص شد که افرادی که دوره های ترک اعتیاد را پشت سر گذاشته اند به نسبت افراد دیگر به میزان 66 درصد بیشتر به سوی مصرف دخانیات گرایش خواهند داشت. در این تحقیق از نتایج 54 پژوهش عمده دیگر در کشورهای مختلف استفاده شده است تا عواملی مانند فرهنگ محیطی و ساختار آب و هوایی به عنوان مولفه های موثر در این فرایند محسوب نشوند.

نتایج بررسی های انجام شده نشان می دهد که دو نفر از میان هر سه نفری که ترک اعتیاد را تجربه کرده اند به مصرف توتون و تنباکو روی می آورند و این میزان به مراتب بالاتر از رقم به دست آمده افرادی است که تجربه اعتیاد نداشته اند. در این پژوهش از داده های مربوط به 37 هزار و 364 شرکت کننده که از 20 کشور مختلف جهان بودند استفاده شده است و به همین دلیل نیز نتایج آن می تواند به راحتی در مجامع علمی مورد قبول قرار بگیرد.

شایان ذکر است که نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی به نگارش در آمده و در ژورنال بین المللی اعتیاد (Addiction) به چاپ رسیده و در دسترس سایر دانشمندان و محققان قرار گرفته است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا