شکست پروژه مبارزه با سوخت فسیلی در انگلستان

دانشمندان بر این باور هستند که تلاش های انجام شده توسط کشورهای مختلف در جهان برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، عملا کاری از پیش نبرده است. متاسفانه گروه Drax که عملا بزرگ ترین نیروگاه برق با سوخت زغال سنگ در غرب اروپا محسوب می شود، قصد دارد پروژه جذب کربن خود را نیز با توجه به تغییر سیاست های دولت، حذف کند.

تصمیم دولت انگلستان مبنی بر حذف یارانه های سبز به این معنی است که این کمپانی بر خلاف برنامه ریزی پنج ساله از پیش تعیین شده، برنامه های خود جهت ساختن سیستم جذب و ذخیره کربن موجود در هوا را لغو خواهد کرد زیرا کاهش درآمد ناشی از تغییر سوخت در این کارخانه، توسط دولت تامین نخواهد شد.

این پروژه که به "رز سفید" مشهور است و کمک مالی 1 میلیارد دلاری دولت را به همراه داشت، به ساخت کارخانه ای  منجر شد که با استفاده از سوزاندن زغال سنگ یا توده های زیستی به تولید برق می پرداخت. اما این کارخانه 2 میلیون تن گاز کربن دی اکسید جذب کرده را که چیزی معادل 90 درصد تولید گازهای گلخانه ای بود را برای ذخیره دائمی به دریای شمال ریخت.

به همین جهت نیز می توان گفت که این راه حل، راهکار کاملی محسوب نمی شود. البته از دیدگاه شرکت یاد شده نیز این امر کاملا منطقی به نظر می رسد زیرا تنها در صورت دریافت این یارانه خاص بود که استفاده نکردن از سوخت های فسیلی و ایجاد گازهای گلخانه ای در فرایند تولید، برای این کارخانه می توانست مفید واقع شود.

دورورتی تامپسون (Dororthy Thompson) به عنوان مدیر اجرایی اسبق شرکت Drax، در این باره بیان کرد: «دولت ها قانون معافیت مالیاتی تولید انرژی های تجدید پذیر که سابقا به شرکت های صنعتی داده بود را برداشته اند. ما نیز بزرگترین ژنراتور تولید کننده انرژی های تجدید پذیر در بریتانیا هستیم که بخش بزرگی از درآمد خود را به خاطر این تصمیم جدید دولت از دست داده ایم.»

به این ترتیب می توان گفت که از بین بردن فرایند دریافت این یارانه توسط شرکت ها، عملا نشانه شکست پروژه دولت بریتانیا در مبارزه با گازهای گلخانه ای محسوب می شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا