تهران، هویت شهری مشخصی ندارد

 پرفسور ریچارد اسکوفیه که در نشستی خبری سخن می‌گفت با اشاره به طرح پاریس بزرگ و اجرای آن در سه شهر مسکو، برلین و پاریس، اظهار داشت: این در زمره طرح‌های ساماندهی کلانشهرها است و به نظر می رسد از تجربیات این طرح در کلانشهر تهران نیز می توان بهره برد.

وی هدف از اجرای این طرح را تبدیل کردن شهر پاریس به یک کلانشهر جهانی و اروپایی قرن بیست و یکمی ذکر کرد و اظهار داشت: در سپتامبر 2007 فراخوانی بین المللی میان معماران انجام شد که بنابرآن قرار شد ویژگی ها و مختصات یک ” کلان شهر قرن بیست و یکمی متعهد به پیمان کیوتو” تعریف شود.

اسکوفیه با اشاره به جزئیات این طرح، خاطر نشان کرد: بر اساس پیشنهادهای این طرح در کلانشهر، سازمان‌ها باید به منظور تمرکززدایی از شهر خارج و در حومه‌ها مستقر شوند و همچنین پیشنهاد شده است که بلوارهای شهر پاریس باریکتر شده و خیابان‌ها به مسیرهای عبور و مرور دوچرخه‌ها مبدل و پیاده روها به منظور گنجایش تعداد بیشتری از عابران پهن‌تر ‌شوند.

عضو هیات علمی مدرسه عالی ورسای فرانسه با تاکید بر این که در این طرح از معماران و آرشیتکت‌های متخصص دعوت به عمل آمد تا طرح‌های خود را ارائه دهند، اضافه کرد: در این طرح سعی شده است تا نگاه جدیدی به مقوله شهر شود.

وی به بازدید خود از شهر تهران اشاره کرد و با تاکید بر این که این شهر دارای هویت مشخص شهری نیست، اظهار داشت: اگر از کسی پرسیده شود که تهران چگونه شهری است، نمی‌تواند تعریف درستی از آن ارائه دهد ولی می‌توان چندین سناریو درباره آن ارائه داد.

اسکوفیه، تهران را شهری در میان کوه‌ها و ایجاد شده در بین جزایر بزرگراه‌ها توصیف کرد و ادامه داد: در طرح پاریس بزرگ تلاش شد تا به این سوال که «پاریس آینده چه باید باشد» پاسخ داده شود و برای اجرای این طرح در تهران نیز باید بر روی این سوال متمرکز شد.

عضو هیات علمی مدرسه عالی ورسای فرانسه با بیان این که همه کلانشهرها دارای مشکلاتی هستند، ادامه داد: در تهران نیز مهمترین مشکل آن مساله ترافیک و رفت و آمدهای دورن شهری است که استفاده از دوچرخه و خودروهای الکتریکی می‌تواند در حل بخشی از این مشکلات مفید باشد.

مسوول پاویون معماری پاریس به بازدید خود ازشهر یزد اشاره کرد و با حیرت انگیز خواندن این شهر خاطر نشان کرد: شهر یزد بر اساس مفاهیم شهری و انتظاراتی که از ساختمان‌ها می‌رود شکل گرفته است.وی استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در ساختمان‌ها و رفاه را از ویژگی‌های مهم سازه‌ها دانست و ادامه داد: در یزد با استفاده از بادگیرها به درستی از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده شده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که در شکل گیری اصفهان نیز به مسایل زیست محیطی توجه شده است، اضافه کرد: در این دو شهر با ایجاد بازارها و میادین نقاط کاملا تاریک و کاملا روشن بوجود آمده است و این شهرها در میان سایه و نور قرار دارند.پرفسور ریچارد اسکوفیه، استاد و عضو هیات علمی مدرسه عالی ورسای فرانسه است که در حال حاضر مسوولیت تبادلات بین المللی آموزشی این مدرسه عالی را نیز برعهده دارد.

وی بنیانگذار دانشگاه مردمی در پاویون آرسنال فرانسه، عضو آکادمی معماری و مسوول پاویون معماری و شهرسازی پاریس است.به گزارش ایسنا، اسکوفیه که برنده جایزه معماری فرانسه در سال 1991 است در سال 2013 هم موفق به کسب مدال افتخار از آکادمی معماری فرانسه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا