کشف رده جدیدی از سلول‎‎های بنیادی جنین انسانی در کشور

به گزارش ایسنا، دکتر عباس افلاطونیان با بیان این که پیش از این نیز دو رده از این سلول‏‏ها با عنوان 2 و 1 YAZD نیز در این مرکز به دست آمده بود، تصریح کرد: سلول‏‏های بنیادی جنین انسانی از جنین انسان در مرحله بلاستوسیت مشتق می‏‏‌شود که توانایی تمایز به تمام رده‏‏‌های سلولی را داراست و به این دلیل آنها را پرتوان (Pluripotent) می‌نامند و به جهت پرتوان بودن، دارای اهمیت زیادی هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که با کمک این سلول‏‏ها (3 – 1 YAZD)، بستر مناسب برای انجام مطالعات بنیادی در زمینه‎‎های مختلف از جمله سلول‏‏های بنیادی، سلول درمانی، داروسازی، سم شناسی، بیولوژی تکوین و مهندسی بافت انجام شود.

پژوهشکده علوم تولید مثل استان یزد در سال 1368 به همت و پیگیری جمعی از متخصصین دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و به دنبال ارائه طرح تحقیقاتی «بررسی میزان موفقیت لقاح خارج رحمی در زوج‌های نابارور» در شهر یزد تأسیس شد. هدف از شکل گیری چنین مرکزی در ابتدای امر پایه گذاری تکنولوژی برتر در درمان ناباروری در کشور برای اولین بار ، فراهم آوردن امکانات لازم جهت توسعه این دانش در استان و کشور و درمان زوجین ناباروری بود که برای درمان مجبور به مسافرت به کشورهای اروپایی بودند. به طوری که در حال حاضر سالیانه بالغ بر 9 هزار زوج جهت درمان ناباروری به این مرکز مراجعه می‌کنند.

این مرکز در پایان سال 1379 از طریق معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان قطب علمی کشور در زمینه ناباروری و تولید مثل و همچنین در سال 1380 به عنوان مرکز تحقیقاتی نمونه در جشنواره پژوهشی رازی معرفی شد.

این مرکز ضمن درمان هزاران زوج نابارور با استفاده از تکنیک‌های باروری کمک شده، به عنوان مرکز علمی این رشته، محل مراجعه علاقمندان به فراگیری تکنیک های جدید درمان ناباروری و انجام تحقیقات متعدد در زمینه‌های مختلف تولید مثل و ژنتیک، مورد قبول مراکز علمی داخل و خارج از کشور می‌باشد.

تولد نخستین نوزاد حاصل از تکنیک در ایران در سال 1369، تولد نخستین نوزاد حاصل از IUI با استفاده از الکترواجاکولیشن در ایران در سال 1371، تولد نخستین نوزاد حاصل از تخمک اهدایی در ایران در سال 1373، تولد نخستین نوزاد حاصل از تکنیک ICSI در ایران در سال 1374، تولد نخستین نوزاد حاصل از تکنیک PESA در ایران در سال 1375، تولد نخستین نوزاد حاصل از تکنیک TESE و نخستین نوزاد حاصل از تکنیک AZH در ایران در سال 1376، تولد نخستین نوزاد حاصل از استفاده جنین منجمد، سال 1376، تولد نخستین نوزاد حاصل از استفاده Testicular Round Spermatid و میکرواینجکشن در سال 1377 و تولد نخستین نوزاد حاصل از تکنیک IVM در ایران در سال 1386 از جمله دستاوردهای این مرکز است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا