بومی‌سازی حلال‌های شیرین‌سازی گاز توسط محققان ایرانی

علی ذوقی مجری طرح در گفت‌وگو با  ایسنا با تاکید بر اینکه ایران دارای دومین ذخایر گاز طبیعی در جهان است، گفت: برای بهره‌برداری از این منابع نیاز به پالایش است؛ از این رو یکی از واحدهای اصلی و مهم در پالایشگاه‌های گاز، واحد شیرین‌سازی است.

وی با تاکید بر این که در پالایشگاه برای شیرین سازی گاز عموما از حلال‌های آمینی استفاده می‌شود، اظهار داشت: برای این منظور شرکت‌های بزرگ نفتی در دنیا اقدام به تهیه و توسعه حلال‌های فرموله شده کرده‌اند تا بتوانند خواسته‌های فوق را تحقق بخشند و با توجه به اهمیت این حلال‌ها پژوهشگاه صنعت نفت با حمایت مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز اقدام به تدوین طرحی برای تهیه دانش فنی و ایجاد زیر ساخت‌های تحقیقاتی لازم در این زمینه کرده است.

ذوقی،‌ از عرضه فناوری بومی برای تصفیه گاز طبیعی خبر داد و یادآور شد: این فناوری شامل فرمولاسیون حلال‌های شیرین سازی (parsisol Solvent: PSP) ،طراحی یک واحد شیرین سازی بر مبنای حلال پارسی سول،‌ مدیریت حلال‌های مصرفی و بازیابی حلال‌های مستعمل است.

وی خاطر نشان کرد: هدف از انجام این طرح بومی سازی دانش فنی فرمولاسیون محلول‌های مناسب تصفیه گاز طبیعی و ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای طراحی واحدهای شیرین سازی، تهیه و تدوین روش‌های آنالیز کمی و کیفی حلال‌های آمینی مصرفی در صنایع نفت،‌گاز و پتروشیمی و توسعه روش‌های بازیابی حلال‌های مصرفی است.

مجری طرح، با تاکید بر اینکه این فناوری با عنوان "پارسی سول" به ثبت رسیده است، ادامه داد: ظرفیت جذب بالای گازهای اسیدی،‌خوردگی ناچیز و امکان استفاده از آلیاژهای متداول در فرآیند،‌عدم نیاز به بازدارنده خوردگی،‌کف اندک، پایداری گرمایی زیاد و مصرف انرژی کم از مزایای حلال پارسی سل است.

وی از تست میدانی این حلال در مقیاس صنعتی در پالایشگاه مسجد سلیمان خبر داد و اضافه کرد: نتایج این تست میدانی نشان داد که این حلال با موفقیت عملکردهای مورد نیاز را انجام داده است به گونه‌ای که عملکرد آن از حلال قبلی که توسط یک شرکت کانادایی در طراحی پالایشگاه ارائه شده، ‌بهتر بوده است.

این محقق یادآور شد: در فاز دوم این طرح که در سال آینده اجرایی خواهد شد، مقرر شده است که این فناوری در پالایشگاه‌های گاز ایلام و فجر جم تست شود.

ذوقی بازیابی آمین‌های مستعمل را از دیگر بخش‌های این فناوری نام برد و اظهار داشت: در این بخش یک واحد نیمه صنعتی در این زمینه راه اندازی شده است و عملیات بازیابی به روش تقطیر در خلا قابل انجام است. با استفاده از این فرآیند می‌توان حلال‌های مستعمل را بازیابی کرد و از هدر رفت و دور ریز آنها جلوگیری کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا