کنترل پا و راه رفتن فرد فلج با کمک بلوتوث

محققان مرکز یو سی ایروین (UC Irvine) در کالیفرنیای جنوبی کشور ایالات متحده آمریکا توانستند با استفاده از امواج بلوتوث، مغز انسان فلجی را به پاهای او متصل کنند و به این ترتیب منطقه آسیب دیده در نخاع او را دور بزنند. این دستگاه سیگنال های ارسال شده توسط مغز فرد را به عنوان ورودی خود دریافت می کند. این سیگنال ها توسط کامپیوتر "رابط کنترل مغز" یا  BCI به الکترود هایی بر روی زانوی فرد تبدیل شده اند و در زمان راه رفتن تحریک می شوند. 

قبل از انجام آزمایش، عضلات فرد مورد آزمایش به طور گسترده مورد تقویت قرار گرفت. هم چنین فرد مورد آزمایش نیز برای مدتی با سیستم مربوطه آشتا شده و چگونگی کار کردن با کامپیوتر BCI و نحوه کنترل آواتار مجازی با استفاده از این کامپیوتر را فرا گرفت.

 او همچنین حرکات مشابه راه رفتن را در حالی که در محیط آزمایشگاه در هوا معلق نگه داشته شده بود نیز انجام داد. آدام فریتز (Adam Fritz) 28 ساله به عنوان مشارکت کننده در این آزمایش، در باره شرایط بازیابی قدرت راه رفتن به کمک این سیستم، این گونه می گوید: «انجام این کار تمرکز زیادی را می طلبد. شما باید به هر قدمی که بر می دارید فکر کنید.»

محققان بر این باورند که تا تکمیل شدن این دستگاه و استفاده عمومی از آن هنوز راه زیادی باقی است. یکی از مواردی که موجب می شود تا هنوز نتوان از این فناوری در سطح عمومی جامعه استفاده کرد، پیش نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری بزرگ آن است. کامپیوتر مورد استفاده توسط این ساختار و هم چنین الکترودهای کارگذاری شده در بدن فرد، تنها در محیط آزمایشگاهی قابل دست رسی بوده و بسیار گران قیمت هستند و همین موارد نیز موجب عدم امکان استفاده از این فناوری برای تمامی افراد خواهد شد.

شایان ذکر است که قدم بعدی دانشمندان این خواهد بود که اجزای این دستگاه را به اندازه ای کوچک کنند تا بتوان آن را در مغز فرد استفاده کنند کاشت. به این ترتیب محققان می توانند بر روی راه رفتن خود کنترل بهتری داشته باشند و فشار های وارده را بیش تر احساس کنند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا