ارتباط ترک اعتیاد به مواد مخدر و مصرف دخانیات

محققان و پژوهشگران برای پیدا کردن ارتباطی بین ترک مواد مخدر و مصرف دخانیات ، یک پروژه بین المللی را از بیست کشور آغاز کردند . در این مطالعات مشخص شد که در سراسر دنیا افرادی که تحت درمان و یا ترک مواد مخدر یا اعتیاد به  الکل هستند ، به مصرف دخانیات روی می آورند و تقریبا دو تا سه برابر افرادی که در شرایط درمان قرار ندارند ، دخانیات مصرف می کنند .

پروفسور جوزف گایدیش (Joseph Guydish) استاد دانشگاه کالیفرنیا واقع در سان فرانسیسکوی ایالات متحده امریکا در رابطه با روی آوری افراد تحت درمان ترک مواد مخدر یا الکل به دخانیات اظهار داشت: « هنگامی که افراد معتاد به مواد مخدر یا الکل برای درمان و ترک این مواد مراجعه می کنند ما اعتیاد دیگر را درمان نمی کنیم که باعث افزایش احتمال خطر مرگ آنها شود . این پدیده می تواند مصرف دخانیات باشد. »

پروفسور گایدیش در ادامه توضیحاتش می گوید: « در یک سطح سلامت عمومی ، این مساله به این معنا است که تلاش های درمان اعتیاد ما باید با مصرف سیگار و دخانیات انجام گیرد که بهتر از اعتیاد فعلی آن ها و مواد مخدری است که آنها در حال حاضر استفاده می کنند. »

تیم پژوهشی پروفسور گایدیش در بررسی های خود 54 تحقیق را مورد بازبینی و مطالعه قرار دادند و به طور کلی 37 هزار و 364 شرکت کننده را در بیست کشور بررسی کردند. قابل توجه است که این تحقیقات بازبینی شده در سال های بین 1987 میلادی تا 2013 به زبان انگلیسی در نشریات علمی مختلف به چاپ رسیده بودند.

محققان از این بررسی ها دریافتند ، در دوران درمان افرادی که به مواد مخدر و الکل اعتیاد دارند، میزان کلی مصرف سیگار و دخانیات 84 درصد در برابر میزان 31 درصدی جمعیت عمومی آن محاسبه شده است.

پروفسور گایدیش در این رابطه می گوید: « افرادی که برای درمان اعتیاد به مواد اقدام می کنند ، باید سیگار و دخانیات مصرف کنند. در صورتی که آنها نمی خواهند درمان شوند و به سرعت اعتیاد به مواد را ترک کنند ، باید مورد آموزش قرار گیرند تا به آنها کمک شود بیشتر از ترک مواد و فواید آن اطلاعات به دست آورند و بیشتر در رابطه با انجام آن فکر کنند. »   

لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله (journal Addiction) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.  جهت مشاهده متن کامل پژوهش فوق ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا