عربستان باید پاسخگوی جامعه گردشگری باشد

این مراسم با حضور،پروفسور جعفر جعفری،از برجسته ترین متخصصان حوزه گردشگری در دنیا ،ابراهیم پورفرج ،رئیس جامعه تورگردانان ایران، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ  و رئیس انجمن علمی گردشگری ایران  وجمعی از اساتید و کارشناسان حوزه گردشگری برگزار شد.

دکتر محمدحسین ایمانی،گفت: دانشگاه علم و فرهنگ تنها دانشگاه کشور است که مجموعه اي از رشته هاي مرتبط با گردشگري را در سطوح مختلف تحصيلي دارد و با تجميع رشته هاي تخصصي گردشگري به تربيت دانش آموختگان اين حوزه مي پردازد.

رئیس دانشگاه علم وفرهنگ تاکید کرد: با توجه به سياست هاي اين دانشگاه که دانشجويان آن بايد دوره هاي توانمندسازي را بگذرانند، امسال براي پنجمين سال پياپي، طرح مدرسه پاييزي گردشگري اجر و کارگاه هايي براي دانشجويان اين دانشگاه و ساير علاقه مندان با هدف آشنايي با مقوله هاي کاربردي گردشگري برگزار مي شود.

ریس دانشگاه علم و فرهنگ درباره محتواي امسال مدرسه پاييزي با توجه به شعار يک ميليارد گردشگر مساوی يک ميليارد فرصت، گفت: متاسفانه تا کنون از حوزه گردشگري کمترين استفاده را برده ايم، اين شعار شايد بتواند سرلوحه دست اندرکاران و برنامه ريزان گردشگري قرار گيرد. البته در دولت يازدهم توجه بيشتري به اين صنعت شده و پيش بيني مي شود گردشگري با توسعه همراه شود، اما اگر گردشگري را واقعا فرصت بدانيم و متناسب با آن زيرساخت هاي لازم را فراهم کنيم، کاري که در سال هاي قبل بايد انجام مي شد، در اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي نيز با توجه به مشکلاتي که کشور دارد، حتما به موفقيت خواهيم رسيد.

دکتر ایمانی در ادامه افزود: درک اين فرصت به عهده مسوولان کشور است که بر آن اساس برنامه ضربتي را طراحي و زيرساخت ها را فراهم کنند.

روزی می رسد که صنعت گردشگری تامین کننده منابع مالی کشور باشد

دکتر ایمانی با اشاره به شرايط حال حاضر صنعت گردشگري در کشور، بيان کرد: اصلا زيبنده کشوري مثل ايران نيست که به گردشگرانش پاسخ منفي بدهد و به بهانه کمبود امکانات اقامتي درخواست آن ها را براي سفر به ايران رد کند.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران ادامه داد: رويکرد مثبتي که اکنون در گردشگري ايجاد شده و ميلي که در گردشگران خارجي براي سفر به ايران بوجود آمده بايد انگيزه اي در مسوولان ايجاد کند تا متناسب با شعار امسال حرکت کنند.

رئیس دانشگاه علم وفرهنگ گفت: اگر مسوولان کشور مي خواهند برنامه ضربتي را براي اشتغالزايي و توسعه فرهنگ کشور تدوين کنند، چاره اي جز اين ندارند که براي توسعه گردشگري گام بردارند.

این عضو جهاد دانشگاهی با اشار به واقعه منا در کشور عربستان ضمن عرض تسلیت به هموطنان تاکید کرد: حج یکی از شاخص های گردشگری مذهبی است و باید در این نوع گردشگری مذهبی حقوق گردشگران را بازیابی کنیم.در اینجا این سوال پیش می آید که چرا این همه اتفاق در یک دوره زمانی باید روی دهد؟ به نظر بهتر است این مسائل ریشه یابی شود و ما به عنوان متخصصان گردشگری در انجمن علمی گردشگری،طبق قوانین بین المللی از  کشور عربستان پاسخ این سوال را می خواهیم.

دکتر ایمانی تاکید کرد: ایران در این روزها با تقاضای زیاد گردشگر روبه رو است  و تا سال 2016 تمامی هتل های ما پر است و این زیبنده ایران نیست وقتی مهمان در خانه مان را میزند نتوانیم پذیرای آنها باشیم.

وی افزود: گردشگران از ما هتل های سر به فلک کشیده نمی خواهند آنها خانه هایی با بافت سنتی و قدیمی میخواهند اما باید با امکانات رفاهی خوب از انها پذیرایی کنیم.

دکترایمانی با اشاره به جایزه ملی ناصر خسرو گفت: دراینده نزدیک شاهد این خواهیم بود که جایزه ملی ناصر خسرو با رازی و …. همتراز باشد . همچنین در بهمن ماه سال جاری شاهد برگزاری کنفرانس گردشگری ومعنویت نیز خواهیم بود و روزی فراخواهد رسید که صنعت گردشگری تامین کننده منابع مالی کشور باشد.

وی افزود:  هر سرمایه گذاری که در این رشته سرمایه گذاری کند حتما از صنعت گردشگری بازدهی فراوانی خواهد دید.این رشته هم به لحاظ علمی و هم تجربی میتواند در پی توسعه کشور قدم های خوبی بردارد.

باحرکت لاک پشتی صنعت گردشگری رشد نمی کند

 در ادامه این مراسم ابراهیم پور فرج ،رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: زمانی به دنبال گردشگر بودیم و کارمان بازاریابی دراین حوزه بود اما امروز با حمایت رئیس جمهوری این مرحله از سر راهمان برداشته شده است و الان نوبت بخش خصوصی است که وارد عمل شود و زیر ساخت های لازم برای این کار را فراهم کند.

وی افزود: اگر بازارهای کشورمان را تقویت کرده و  سرویس های خدماتی که تعهد کردیم را اجرایی کنیم بازار گردشگر برای ایران نه تنها باقی می ماند بلکه افزایش می یابد.

رئیس جامعه تورگردانان ایران افزود: همانطور که از گردشگران توقع داریم آداب و رسوم ما را در ورود به کشور رعایت کنند در مقابل آنها نیز از ما انتظار  دارند که امکانات رفاهی مناسبی برایشان فراهم کنیم.

پورفرج گفت:ما در بخش خصوصی نیاز به کمک داریم و باید صنعت گردشگری مان را مدیریت کنیم زیرا با حرکت لاک پشتی صنعت گردشگری رشد نمی کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا