پورتال رسمی دولت الکترونیک تا پایان امسال رونمایی می شود

 نصرالله جهانگرد در نشست خبری خود در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی، ایجاد ساز و کارهای فنی و اجرایی برای پیاده سازی خدمات دولت الکترونیک را از وظایف قانونی سازمان فناوری اطلاعات برشمرد و افزود: تمام تلاش خود را مصروف اجرایی کردن خدمات دولت الکترونیک خواهیم کرد.

وی توسعه کاربردی فناوری اطلاعات در تمام عرصه ها و صنعت IT درکشور را از وظایف سازمان متبوع خود ذکر و تاکید کرد: تمام فعالیت های این سازمان حول دو ماموریت توسعه دولت الکترونیک و توسعه کاربردی کردن فناوری اطلاعات متمرکز خواهد بود.
جهانگرد با بیان آنکه سازمان فناوری و اطلاعات ایران مسوول طراحی و هماهنگی و نظارت بر اجرای شبکه ملی اطلاعات است، افزود: مدیریت و اجرای این شبکه برعهده سازمان ما نیست و ما تنها تقسیم کار و نظارت را برعهده داریم.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات شامل ضوابطی است که باید در طراحی آن لحاظ شود، تصریح کرد: این ضوابط در شش تا هفت دسته گروه بندی شده اند که باید در مراحل اجرا به درستی مورد استفاده قرار گیرند.
وی تاکید کرد: مقرر است شبکه ملی اطلاعات ایران یک شبکه پرتوان با پوشش سراسری و عرضه باند بالا با امنیت کامل و استقلال درمدیریت ایرانی ایجاد شود.
جهانگرد با بیان آنکه شبکه ملی اطلاعات باید ترافیک خود را بدون وابستگی به خارج از کشور مورد استفاده قرار دهد، گفت: در این شبکه حداکثر امکانات برای کاربران فراهم خواهد شد و این ایده آل شبکه ملی خواهد بود که مصمم است به آن دست یابد.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه شبکه ثابت ایران مبتنی بر مبادله صوت است، افزود: قرار است شبکه اطلاعات در یک دگردیسی تبدیل به شبکه ای مبتنی بر فناوری اطلاعات شود.
وی استقلال، امنیت در شبکه و قابلیت اتکا بومی را از مشخصات شبکه ملی اطلاعات ایران دانست و تصریح کرد: این شبکه باید بتواند اگر ارتباطات ایران در سطح بین المللی دچار اختلال شد نیاز مخاطبان را به راحتی پاسخگو باشد.
جهانگرد با بیان آنکه به این منظور شبکه سراسری کشور ظرفیت خوبی ایجاد کرده است، افزود: در همین راستا توسعه زیرساخت های مناسب در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان آنکه ساختار شبکه ایران در شرایط نونهالی قرار دارد و برای رسیدن به نقطه بهینه نیازمند به سرمایه گذاری اپراتوری استانی هستیم، تاکید کرد: در این زمینه(سرمایه گذاری استانی) عقب هستیم که این نقیصه باید به سرعت برطرف شود زیرا با تکمیل این زیرساخت ها هر موسسه خواهد توانست امکانات دریافت کرده و کارگاه آموزشی اختصاصی کشوری داشته باشد.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران رهنمودهای مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت بهبود عملکرد شورای عالی فضای مجازی را عامل ایجاد حرکتی پوینده در این شورا دانست و ادامه داد: این بیانات ابهامات موجود را برطرف کرده به طوری که شورای عالی فضای مجازی محل حل تمام مشکلات خواهد بود ضمن آنکه تصمیمات این شورا برای ما قابل اجرا است.
وی در خصوص مسیریابی و آدرس دهی در اینترنت گفت: در دنیا 13 سرور اصلی وظیفه انجام این کار را برعهده دارند که 10 عدد آنها در آمریکا قرار دارد.
جهانگرد با اشاره به ضرورت استفاده ایران از سروری که در هلند قرار دارد، افزود: در دولت یازدهم سرور کپی برای کشور خریداری و نصب کرده ایم.
وی استراتژی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در خصوص قیمت گذاری در حداقل رساندن هزینه دسترسی به اینترنت خالی، گفت: هدف کلی دولت کاهش هزینه دسترسی مردم به اینترنت است چرا که معتقد است اینترنت وسیله مناسبی برای توسعه درکشور است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران مرکز آمار را مرجع رسمی اعلام آمارهای میزان دسترسی مردم به اینترنت ذکر کرد و افزود: تاکنون دو سری از این آمارها انتشار شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.
وی میزان سیم کارت متصل به اینترنت را نزدیک به 40 میلیون عدد عنوان کرد و گفت: میزان موبایل نصب شده 105 درصد است اما آمار فعال بودن این موبایل ها در تغییر است.
جهانگرد تعداد جویش گرهای بومی کشور را در حال حاضر بیش از هفت مورد دانست و اظهار داشت: تعدادی از شرکت های خصوصی دراین زمینه ورود کرده و اقدام به راه اندازی جویش گرهای ملی کرده اند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، استراتژی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را حمایت از تولید محتوای فارسی ذکر و اعلام کرد: از نظر بودجه ای برای حمایت از این جویش گرها محدودیتی نداریم و از آنان در رسیدن به تولید محتوای فارسی حمایت خواهیم کرد.
وی گفت: فارسی زبانان از این جویش گرهای فارسی به خوبی استفاده کنند تا توان آنها در رقابت های بین المللی افزایش پیدا کند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه از عموم مردم خواست سازمان هایی که پورتال خدمات رسانی ایجاد اما آن را بروز رسانی نکرده اند، معرفی کنند تا نسبت به روز رسانی این سازمان ها اقدام شده تا مردم برای دریافت خدمات از آنها دچار مشکل نشوند. جهانگرد از هماهنگی خزانه کشور برای انجام پرداخت های دولتی توسط خدمات دولت الکترونیک خبر داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا