تولید برنجی متفاوت توسط دانشمندان چینی

سازمان بین‌المللی مطالعات برنج کشور چین با همکاری آکادمی علوم کشاورزی این کشور موفق به شناسایی فرمول آرایش ژنتیکی بیش از 3000 گونه مختلف برنج شدند.پژوهشگران اکنون توانایی مهندسی ژنتیک مشخصه‌های مطلوب برنج از نظر خواص پایداری و مقاوت در برابر تنش‌های محیطی را دارند.

دانشمندان چینی پس از شناخت ساختار ژنتیکی انواع مختلف گونه‌های برنج قادرند تا با شیوه‌های نوین مهندسی ژنتیک نژاد‌های جدید برنج را با خواص برتری از قبیل کیفیت کشت بهتر و تاثیرپذیری کمتر از عوامل محیطی تولید کنند.دانشمندان در مورد جزئیات ویژگی‌های برنج مطلوب اظهارکردند: هدف از مطالعه گسترده بر روی گونه‌های متخلف برنج، تولید گونه اصلاح‌شده با رعایت خواص ضروری مثل مقاومت بالا در برابر آفات و امراض، سیل و خشکسالی و انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای است.

دکتر راد وینگ، متخصص ژنتیک از دانشگاه آریزونا و محقق این پروژه گفت: حجم عظیم اطلاعات بدست آمده از مطالعات ژنتیکی گونه‌های متخلف برنج، به ما در تولید بذرهای آینده با ویژگی تولید محصول بیشتر با مصرف کمتر آب، کود و آفت‌کش‌ها کمک خواهد کرد.به گزارش ایسنا، طبق گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، تولید برنج در سال‌های 2015 و 2016 به علت افزایش سیل و خشکسالی در کشورهای تولیدکننده، به کمترین حد در طول پنج سال گذشته خواهد رسید.