بودجه دانشگاه ها به میزان درآمدزایی آنها گره بخورد

 دکتر علی اصغر توفیق در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و همچنین افزایش درآمدزایی دانشگاه ها، باید 100 درصد بودجه آنها را دولت نپردازد و بخشی از بودجه مراکز دانشگاهی از محل خدمات و تحقیقاتی که برای بخش های برون دانشگاهی انجام می دهند تامین شود. رییس سابق پژوهشگاه مواد و انرژی به نمونه های موفقی از این اقدام در برخی پژوهشگاه ها اشاره کرد و گفت: درآمد برخی پژوهشگاه ها از محل قراردادهای صنعتی تقریبا دو برابر بودجه های دولتی آنها است.

وی تصریح کرد: دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به لحاظ درآمدزایی باید به مرحله ای برسند که بودجه های دولتی مانند پول توجیبی برای آنها باشد.
توفیق ادامه داد: دانشگاه های بزرگ دنیا مانند MIT ، حدود 20 درصد از بودجه خود را از دولت می گیرند و یک استاد برای اینکه بتواند در مجموعه دانشگاه باقی بماند 10 سال فرصت دارد و اگر نتواند در این مدت با تعریف پروژه و انعقاد قرارداد، برای دانشگاه درآمدزایی داشته باشد باید از آنجا برود ولی ما استخدام رسمی آزمایشی و بعد از 5 سال استخدام رسمی قطعی برای اعضای هیات علمی داریم که این روال باید در دانشگاه ها اصلاح شود.
وی تاکید کرد: کسی که دولت، خرج دانشگاه و تحصیلش را پرداخت کرده و استاد دانشگاه شده است باید بتواند حقوق خودش را تامین کند و به عنوان مثال، دولت تا چهار سال حقوق اعضای هیات علمی را پرداخت کند و اگر بعد از این مدت نتوانند درآمدزایی داشته باشند کنار گذاشته شوند.
توفیق که خود استاد دانشگاه است، افزود: استادان دانشگاه، صاحب علم و دانش هستند و باید بتوانند مشتری علم خود را پیدا کنند.
وی درخصوص فعالیت های معاونت پژوهشی وزارت صنعت طی یکسال اخیر گفت: در این مدت، فعالیت های تازه ای را در ارتباط صنعت و دانشگاه شروع کردیم اما بهترین این اقدامات، تصویب قانون رفع موانع تولید بود که چهار پنج بند از این قانون به امر تحقیقات مرتبط می شود.
معاون وزارت صنعت توضیح داد: براساس این بندهای قانونی، واحدهای صنعتی که گرفتاری های نقدینگی و مشکلات مالی برای تولید دارند و در شرایط فعلی، حاضر نیستند پول خود را صرف نوآوری و تحقیق بکنند به شرط انجام فعالیت های تحقیقاتی به میزان 10 درصد از پرداخت مالیات معاف می شوند.
وی خاطرنشان کرد: ما هم برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که واحدهای صنعتی، پولشان را صرف کارهای غیرضروری نمی کنند انعقاد قرارداد با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را به عنوان شرط معافیت از مالیات تعیین داده ایم.
توفیق ادامه داد: در نتیجه، اتصال بین صنعت و پژوهشگاه که گاهی با مشکل مادی روبه رو بود تسهیل می شود و از طرف دیگر، دانش عمومی صنایع ما بالا می رود و درآمدزایی برای دانشگاه ها ایجاد خواهد شد.
وی یادآور شد: امروزه دانشگاه هم متوجه شده است که حرکت در مرز دانش به تنهایی و دوری از صنعت، عایدی چندانی برایش نخواهد داشت علاوه بر اینکه معلوم نیست مرزهای دانش که در تصور دانشگاهیان است، مرزهای واقعی باشد حرکت در مرزهای نیاز صنعت و جامعه، سود فراوانی برای طرفین دارد.
توفیق به برخی اقدامات معاونت پژوهش وزارت صنعت در راستای تسهیل ارتباط بخش های صنعتی و مراکز علمی تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: هفته گذشته شاهد برگزاری نشست تخصصی معرفی تجاری سازی فناوری نانو در صنعت خودرو بودیم که مورد توجه و استقبال فعالان این صنعت و دانشگاهیان قرار گرفت و بنا داریم در روزهای آینده، همین نشست را برای صنعت نساجی برگزار کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا