حمایت از تولید ملی برای تبدیل ایران به سرزمین تولید و صادرات

حمایت از تولیدات ملی در همه عرصه ها یکی از الزامات برای رسیدن به خودکفایی و توسعه است. کشورهایی که مسیر رشد و توسعه را به خوبی پیموده اند و از اقتصاد قوی و پویایی برخوردارند، با حمایت از تولیدات داخلی به این جایگاه دست یافته اند و علاوه بر رفع نیازهای خود، به فتح بازارهای جهانی  هم نایل شده اند.

تجربه نشان داده است که برای تولید کالای مرغوب و با قیمت تمام شده پایین، می بایست به سراغ فناوری های روز رفت که این موضوع جز با برقراری ارتباط تنگاتنگ و موثر بین دانشگاه ها و صنایع ممکن نخواهد بود. چراکه صنایع تنها دو راه برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود و کاهش قیمت تمام شده آن در پیش دارند؛ اول آنکه به سراغ شرکت های خارجی بروند و از آنها تکنولوژی های جدید دریافت کنند و دیگر اینکه برای رفع نیازهای خود به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مراجعه کنند و از آنها کمک بگیرند.

صنایع ایرانی در سال ها و دهه های گذشته، بارها و بارها گزینه اول را آزموده اند و اکنون به این باور رسیده اند که هیچ شرکت خارجی حاضر به ارایه آخرین فناوری های روز به رقبایش نیست! ضمن اینکه با پشت سر گذاشتن دوره تحریم، به نیکی دریافته اند که نمی توان بر دانش و فناوری بیگانگان حساب کرد. پس بهترین، باصرفه ترین و مطمئن ترین راه برای تولید محصولات مرغوب و اقتصادی، استفاده از توان و دانش فرزندان این مرز و بوم است. آنچه که به درستی «حمایت از تولید ملی» نام گرفته است.

حسین گروسی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس، گفت: برای حمایت از تولید ملی در گام اول می بایست از خام فروشی منابع خود همچون نفت و گاز و ذخایر معدنی جلوگیری کنیم. علاوه بر این، شرکت های خارجی که امروز برای همکاری به ایران می آیند حتما باید با مشارکت ما به تولید بپردازند و بر خلاف گذشته که آنها برای همکاری شرط و شروط می گذاشتند حالا ما شرط و شروط بگذاریم. در واقع ایران باید به سرزمین تولید و صادرات تبدیل شود.

وی افزود: یکی دیگر از راه های حمایت از تولید ملی آن است که به جای وارد کردن کالاهای نهایی و مصرفی، مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز کشور را وارد کنیم تا بتوانیم تولیدات با کیفیت بالاتر ارایه کنیم.

گروسی در پاسخ به این پرسش که استفاده از تکنولوژی های روز و فناوری های نوین تا چه حد می تواند در این زمینه موثر باشد؟ تصریح کرد: در دنیای امروز تولید سه اصل اساسی دارد؛ اول کیفیت، دوم قیمت تمام شده و سوم استفاده از فناوری روز و نوین. اتفاقا استفاده از فناوری های نوین باعث می شود دو اصل اول هم تحقق پیدا کند یعنی هم کیفیت را ارتقا می دهد و هم قیمت تمام شده را پایین می آورد. بنابراین دستیابی به فناوری های نوین برای کشور ما یک ضرورت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه اظهار کرد: لازمه رسیدن به این هدف، برقراری ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه است و ما در مجلس شورای اسلامی به این موضوع به طور جدی پرداخته ایم و چندین جلسه در این ارتباط برگزار کردیم که در این جلسات از مسوولان دانشگاه ها و صنایع دعوت به عمل آوردیم. ما امیدواریم که هم صنعت از ظرفیت دانشگاه ها به درستی استفاده کند و هم دانشگاه ها در بحث تحقیقات و R&D حرکت های خوبی انجام دهند. 

  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا